ycipk-xzbzwu
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Kosmiczny Teleskop Hubble'a sfotografował planetoidę

Krążący po orbicie okołoziemskiej Kosmiczny Teleskop Hubble'a wykonał zdjęcia dużej planetoidy Westa. Mają one pomóc w odpowiednim zaplanowaniu badań za pomocą sondy Dawn, która w przyszłym roku dotrze do planetoidy. O wykonaniu zdjęć poinformowała w komunikacie NASA. Wyniki analizy zdjęć zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym "Icarus".
Głosuj
Podziel się
Opinie
ycipk-xzbzwu

Naukowcy przejrzeli wszystkie 446 zdjęć wykonanych przez Kosmicznego Teleskopu Hubble'a (HST) od 1994 r., w tym 216 nowych z lutego 2010 r. Wybrali 146 z nich do stworzenia filmu pokazującego rotację Westy. Planetoida dokonuje obrotu w ciągu 5,34 godziny.

Analiza zdjęć pokazała, że nachylenie bieguna planetoidy jest o około cztery stopnie większe niż do tej pory sądzono. Oznacza to, że pory roku na obu półkulach Westy mogą następować o miesiąc później niż przypuszczano. Jest to istotna informacja, gdyż do wykonywania zdjęć i niektórych innych badań naukowych potrzebna jest odpowiednie oświetlenie powierzchni planetoidy światłem słonecznym.

Planetoida Westa została odkryta 29.03.1807 r. przez Heinricha Wilhelma Olbersa. Jest jedną z największych planetoid, ma średnicę 530 km. Krąży w głównym pasie planetoid i obiega Słońce w ciągu 3,63 roku.

ycipk-xzbzwu

Westa jest celem amerykańskiej misji Dawn. Sonda ma dolecieć do planetoidy w lipcu 2011 r. i stać się jej sztucznym satelitą. Po kilku miesiącach badań Dawn wyruszy w dalszą podróż, do planety karłowatej Ceres.

Polub WP Wiadomości