Koncerny tytoniowe biorą na cel kobiety
Przed Światowym Dniem bez Papierosa Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wezwała do bardziej energicznych działań przeciw reklamom papierosów skierowanym do kobiet i dziewcząt, szczególnie w krajach rozwijających się.
Kobiety stanowią największy potencjalnie rozwojowy rynek dla produktów tytoniowych i to do nich kierowane są agresywne kampanie reklamowe powiązane z modą, wydarzeniami sportowymi i rozrywką - podała WHO.
- Rynkowa strategia przemysłu tytoniowego wywiera swój wpływ - powiedział na konferencji prasowej Douglas Bettcher, który w WHO stoi na czele inicjatywy skierowanej przeciwko tytoniowi. Według niego "coraz więcej dziewcząt zaczyna palić. - Jest to poważny sygnał ostrzegawczy.
Przed Światowym Dniem bez Papierosa, przypadającym w najbliższy poniedziałek, WHO opublikowała raport na temat młodzieży i tytoniu.
Stwierdza on, że w połowie ze 151 krajów, w których przeprowadzono badanie, tyle samo nastolatek co chłopców pali papierosy, a w krajach Ameryki Łacińskiej, zwłaszcza Chile, Kolumbii i Meksyku, jak również w Europie Wschodniej, liczba palących dziewcząt jest większa niż palących chłopców.
Spośród miliarda osób na świecie palących papierosy mężczyźni stanowią 80%. Wśród dorosłych pali 40% mężczyzn w porównaniu do 9% kobiet.
W krajach należących do rynków wschodzących, jak Chiny i Indie, pali 60% mężczyzn, a tylko 3-5% kobiet, co daje potencjalnie duży rynek przemysłowi tytoniowemu - twierdzą przedstawiciele WHO.
- Przemysł tytoniowy łoży duże sumy na uwodzicielskie reklamy, adresowane do kobiet, zwłaszcza w krajach o niskim i średnim dochodzie na mieszkańca - powiedział Bettcher. - Reklamy te starają się przekonać kobiety o tym, ze używanie tytoniu ma związek z urodą i wyzwoleniem.
Co roku z powodu związanych z paleniem tytoniu chorób - udarów, zawałów i raka - umiera według WHO około 5 mln ludzi, w tym 1,5 mln kobiet. Do tego co roku umiera 430 tys. ludzi z powodu biernego palenia. Dwie trzecie z nich to kobiety.
Ratyfikowane przez 160 krajów porozumienie WHO z 2003 roku zaleca wprowadzenie całkowitego zakazu na reklamy, promocje i marketing wyrobów tytoniowych. Wprowadziło go jednak jak dotąd tylko 26 krajów.
Według WHO w USA w 2005 roku na reklamy i promocję papierosów wydano ponad 13 mld dolarów.
W Japonii, gdzie w ostatnich latach doszło do ostrego spadku liczby palących mężczyzn, stosowane są różowe opakowania papierosów, aby zachęcić do nich dziewczęta. Z kolei w Egipcie jeden z producentów papierosów pakuje papierosy w pudełka przypominające formą opakowanie perfum.