ŚwiatKoncerny tytoniowe biorą na cel kobiety

Koncerny tytoniowe biorą na cel kobiety

Przed Światowym Dniem bez Papierosa Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wezwała do bardziej energicznych działań przeciw reklamom papierosów skierowanym do kobiet i dziewcząt, szczególnie w krajach rozwijających się.

Koncerny tytoniowe biorą na cel kobiety
Źródło zdjęć: © wp.pl

Kobiety stanowią największy potencjalnie rozwojowy rynek dla produktów tytoniowych i to do nich kierowane są agresywne kampanie reklamowe powiązane z modą, wydarzeniami sportowymi i rozrywką - podała WHO.

- Rynkowa strategia przemysłu tytoniowego wywiera swój wpływ - powiedział na konferencji prasowej Douglas Bettcher, który w WHO stoi na czele inicjatywy skierowanej przeciwko tytoniowi. Według niego "coraz więcej dziewcząt zaczyna palić. - Jest to poważny sygnał ostrzegawczy.

Przed Światowym Dniem bez Papierosa, przypadającym w najbliższy poniedziałek, WHO opublikowała raport na temat młodzieży i tytoniu.

Stwierdza on, że w połowie ze 151 krajów, w których przeprowadzono badanie, tyle samo nastolatek co chłopców pali papierosy, a w krajach Ameryki Łacińskiej, zwłaszcza Chile, Kolumbii i Meksyku, jak również w Europie Wschodniej, liczba palących dziewcząt jest większa niż palących chłopców.

Spośród miliarda osób na świecie palących papierosy mężczyźni stanowią 80%. Wśród dorosłych pali 40% mężczyzn w porównaniu do 9% kobiet.

W krajach należących do rynków wschodzących, jak Chiny i Indie, pali 60% mężczyzn, a tylko 3-5% kobiet, co daje potencjalnie duży rynek przemysłowi tytoniowemu - twierdzą przedstawiciele WHO.

- Przemysł tytoniowy łoży duże sumy na uwodzicielskie reklamy, adresowane do kobiet, zwłaszcza w krajach o niskim i średnim dochodzie na mieszkańca - powiedział Bettcher. - Reklamy te starają się przekonać kobiety o tym, ze używanie tytoniu ma związek z urodą i wyzwoleniem.

Co roku z powodu związanych z paleniem tytoniu chorób - udarów, zawałów i raka - umiera według WHO około 5 mln ludzi, w tym 1,5 mln kobiet. Do tego co roku umiera 430 tys. ludzi z powodu biernego palenia. Dwie trzecie z nich to kobiety.

Ratyfikowane przez 160 krajów porozumienie WHO z 2003 roku zaleca wprowadzenie całkowitego zakazu na reklamy, promocje i marketing wyrobów tytoniowych. Wprowadziło go jednak jak dotąd tylko 26 krajów.

Według WHO w USA w 2005 roku na reklamy i promocję papierosów wydano ponad 13 mld dolarów.

W Japonii, gdzie w ostatnich latach doszło do ostrego spadku liczby palących mężczyzn, stosowane są różowe opakowania papierosów, aby zachęcić do nich dziewczęta. Z kolei w Egipcie jeden z producentów papierosów pakuje papierosy w pudełka przypominające formą opakowanie perfum.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)