Komitet Religi do PKW ws. spotów kandydatów na prezydenta
Komitet Wyborczy Zbigniewa Religi zwrócił się do Państwowej Komisji Wyborczej o skrócenie należnego czasu antenowego tym kandydatom na prezydenta, którzy już zaczęli promować się w telewizji.
04.08.2005 | aktual.: 04.08.2005 17:02
Pełnomocnik komitetu Religi Jacek Lipiński wyjaśnił, że chodzi o spoty: Donalda Tuska (PO), Marka Borowskiego (SdPl) oraz Lecha Kaczyńskiego (PiS).
Zgodnie z ordynacją wyborczą, kandydaci na prezydenta mogą promować się w radiu i telewizji na 15 dni przed wyborami, czyli w drugiej połowie września. Tymczasem od kilku dni w telewizji można oglądać reklamówki Tuska i Borowskiego jako liderów ugrupowań startujących w wyborach parlamentarnych. W materiałach nie padają jednak stwierdzenia, że ubiegają się o mandat parlamentarny. Wcześniej telewizja emitowała spoty Kaczyńskiego.
Lipiński nazwał emisję tych spotów "niemoralnym postępowaniem". Podkreślił, że "eksponowanie własnej osoby przez kandydatów na prezydenta pod pretekstem, że jest to partia polityczna, jest nieuczciwe".
Komitet Religi chce też, by PKW poinformowała, "w jaki sposób zamierza zapewnić równe traktowanie kandydatów w wyborach prezydenckich zgodnie z obowiązującym prawem".
Ekspert PKW Miłosz Wilkanowicz poinformował, że Komisja zajmie się listem od komitetu Religi prawdopodobnie na najbliższym posiedzeniu - w poniedziałek. Wyjaśnił, że podstawową przeszkodą w uwzględnieniu postulatów Religi może być niemożność ustalenia na tym etapie limitu płatnego czasu przysługującego poszczególnym kandydatom.
Dopiero po zarejestrowaniu wszystkich kandydatów - a termin upływa 25 sierpnia o północy - będzie wiadomo, pomiędzy ilu należy podzielić czas antenowy przysługujący kandydatom - powiedział. Dodał, że do ich dyspozycji będzie w sumie 25 godzin w TVP 1 i 2; w tym 5 godz. w TV Polonia oraz 35 godz. w Polskim Radiu; w tym 5 w programie dla zagranicy.
Wilkanowicz wyjaśnił, że po podzieleniu tego czasu między wszystkich zarejestrowanych kandydatów będzie można ustalić przysługujący im limit czasu audycji płatnych. Wynosi on 15 proc. przyznanego czasu nieodpłatnego.