Komisja edukacji za tworzeniem szkół dla wybitnie uzdolnionych
Zapis o możliwość działania przy publicznych
uniwersytetach szkół dla młodzieży szczególnie uzdolnionej chce
wprowadzić do ustawy o systemie oświaty sejmowa Komisja Edukacji,
Nauki i Młodzieży. Zdecydowała o podjęciu inicjatywy ustawodawczej w tej sprawie.
Teraz komisyjny projekt nowelizacji ustawy skierowany zostanie do marszałka Sejmu.
W Polsce istnieje już jedna tego typu szkoła dla młodzieży szczególnie uzdolnionej - prowadzona przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika - Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu. Uczy się tam 219 uczniów, nie tylko z terenu województwa kujawsko-pomorskiego (100 uczniów mieszka w internacie przy szkole). Za naukę w szkole i internat uczniowie nie płacą.
Szkoła powstała w 1998 r. na zasadzie eksperymentu pedagogicznego i jako taki dotowana była przez resort edukacji. Jesienią ubiegłego roku ministerstwo kierowane wówczas przez Mirosława Sawickiego zdecydowało, że nie przedłuży eksperymentu i placówka straciła dotację. Komisyjny projekt nowelizacji ustawy ma na celu m.in. ratowanie toruńskiej placówki.
Posłowie PiS, PO, SLD i Samoobrony zgodnie twierdzili na komisji, że Gimnazjum i Liceum Akademickie jest doskonałą placówką, której nie można zmarnować. Jak czytamy w uzasadnieniu do komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty, badania, obserwacje oraz analiza wyników osiągnięć uczniów tej placówki z kilku ostatnich lat jednoznacznie wskazują na potrzebę istnienia tego typu szkół w naszym kraju.
W załączniku do projektu napisano, że szacunkowy koszt funkcjonowania tej szkoły to około 3,1 mln zł rocznie, w tym 900 tys. to koszt utrzymania internatu.
Komisja zdecydowała także o przeprowadzeniu na jednym ze swoich posiedzeń debaty na temat kształcenia uczniów szczególnie uzdolnionych.
Obecny na posiedzeniu komisji wiceminister edukacji Sławomir Kłosowski zadeklarował, że resort edukacji włączy się w prace nad projektem. Wyraził nadzieję na wypracowanie wspólnie takiego rozwiązania, które nie naruszy obecnego systemu edukacji.