"Komentuj. Nie obrażaj"
„Komentuj. Nie obrażaj.” Branża internetowa uruchamia akcję społeczną poświęconą kulturze obecności w sieci.
Dynamiczny rozwój internetu sprawił, że spędzamy w nim coraz więcej czasu. Media społecznościowe, blogi, serwisy informacyjne, fora – wszystkie te platformy umożliwiają nam wymianę opinii, wyrażanie swojego zdania, poszerzanie zainteresowań oraz poznawanie nowych ludzi. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wraz z firmami członkowskimi przygotował akcję „Komentuj. Nie obrażaj.”, której celem jest podniesienie poziomu kultury wypowiedzi w Internecie. Pierwszym celem przedsięwzięcia było opracowanie badania diagnozującego stan dyskusji w polskiej Sieci. Drugim założeniem projektu jest promowanie kulturalnego zachowywania się w wirtualnym świecie.
Projekt jest wspierany przez największe media działające w polskim internecie, zrzeszone w IAB Polska. Akcja ma również swoją stronę www.komentujnieobrazaj.pl
– Chcemy, aby stworzona przez nas akcja była platformą służącą do promowania wartości związanych z kulturalną komunikacją w internecie oraz zaprezentowania kodeksu kulturalnego komentowania: Komentuj – Reaguj – Bądź Sobą. Planujemy także, aby serwis był narzędziem ułatwiającym internautom zgłaszanie pojawiających się w Sieci obraźliwych treści – dzięki temu sami użytkownicy będą mogli zadbać o kulturę wypowiedzi w wirtualnym świecie – mówi Piotr Kowalczyk, Prezes IAB Polska
Serwis www.komentujnieobrazaj.pl jest także miejscem, gdzie przedstawiono wyniki przeprowadzonego przez IAB Polska badania dotyczącego kultury wypowiedzi w Internecie. Z badania wynika, że komentarze przyjęte ogólnie za obraźliwe stanowią około 1 procenta wszystkich komentarzy.
– Internet jest dokładnym odzwierciedleniem przekroju społecznego. To, jak zachowujemy się na co dzień w kontaktach z rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami, ale również na w centrum handlowy, na ulicy oraz za kierownicą – ma także decydujący wpływ na to jak wygląda nasza aktywność w Internecie – podkreśla Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny IAB Polska.
- Tak jak w realnym świecie, tak i w Sieci – występują ludzie wykształceni, posługujący się językiem poetów, ale także osoby słabiej wykształcone. Zarówno jednej, jak i drugiej grupie zdarza się wypowiadać dosadnie o pewnych, zwłaszcza drażliwych kwestiach związanych z życiem społecznym, polityką czy kwestiami światopoglądowymi. Wyniki badania jednak pokazują, obraźliwe posty choć widoczne są marginesem w ogóle komunikacji w sieci. – dodaje Sobolewski.
– Rozwój idei Web2.0, która promuje tworzenie serwisów i technologii umożliwiających swobodne wypowiadanie się i publikowanie treści każdemu użytkownikowi Sieci spowodował, że internet stał się miejscem nie tylko kontaktów interpersonalnych oraz biernego konsumowania informacji zredagowanych wcześniej przez wyspecjalizowanych profesjonalistów – twierdzi dr Krzysztof Krejtz, koordynator badania „Kultura obrażania”.
– Obraz, jaki wyłania się z przeprowadzonych przez nas badań wyraźnie ukazuje zjawisko "kultury obrażania" w internecie jako istniejące realnie, ale o dziwo, w o wiele mniejszym wymiarze niż się spodziewaliśmy – dodaje dr Krejtz.
Wyniki badań: komentujnieobrazaj.pl/media/KOraport.pdf
O IAB Polska:
Interactive Advertising Bureau istnieje na polskim rynku od 2000 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród członków związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe i agencje interaktywne. Celem statutowym związku jest reprezentowanie interesów branży internetowej oraz szeroko pojęta edukacja rynku w zakresie marketingu interaktywnego. IAB ma za zadanie m.in. informować o potencjale reklamowym internetu, pokazywać skuteczne rozwiązania marketingowe oraz tworzyć i promować standardy jakościowe.