nauka
26-10-2007 11:15

Kolejna asteroida odkryta przez polskich uczniów

Polscy uczniowie odkryli kolejną asteroidę - poinformował portal Astronomia.pl. Nowy obiekt znaleźli na zdjęciach przygotowanych w ramach programu "International Asteroid Search Campaign" uczniowie szczecińskiego Liceum Ogólnokształcącego nr 13. To już trzecie odkrycie młodych polskich miłośników astronomii w październiku i dziewiąte w tym roku.

dbb7gxs

Uczniowie ze Szczecina odnaleźli nowy obiekt na zdjęciach dostarczonych im w pierwszych dniach jesiennej kampanii programu "International Asteroid Search Campaign". Asteroidę odkrył uczeń Tomasz Niedźwiedź, który pracuje pod opieką nauczyciela fizyki Tomasza Skowrona. W skład zespołu poszukującego nowych planetoid w szczecińskim Liceum Ogólnokształcącym nr 13 wchodzi jeszcze dwóch uczniów: Krzysztof Będkowski i Adam Dziedzic.

Nowy obiekty otrzymał oznaczenie K07TH2Y. Jest to już trzecia asteroida okryta przez polskich uczniów w tym miesiącu. Na początku października asteroidę znaleźli uczniowie warszawskiego Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Czackiego pracujący pod opieką nauczycielki fizyki, Barbary Dłużewskiej oraz uczniowie szczecińskim Liceum Ogólnokształcącego nr 13, którzy teraz mogą pochwalić się już drugim odkryciem.

Podczas trwającej jesiennej kampanii programu IASC odkryto już 25 planetoid. Znaleźli je uczniowie m.in. z Niemiec, Maroka, Japonii i Stanów Zjednoczonych. Ostatnie odkrycia zostały potwierdzone w tym tygodniu przez koordynatora programu IASC Patricka Millera z Holland School of Science & Mathematics w Teksasie. Wyniki uzyskane m.in. przez polskich uczniów zostały przekazane także do Minor Planet Center mieszczącego się na Harwardzie. Ośrodek ten gromadzi dla Międzynarodowej Unii Astronomicznej dane o małych ciałach Układu Słonecznego.

Od początku 2007 roku polscy uczniowie odkryli już w sumie dziewięć planetoid. Sześć nowych obiektów młodzi miłośnicy astronomii znaleźli w pierwszej połowie 2007 roku. W gronie odkrywców, poza uczniami warszawskiego "Czackiego" i szczecińskiej "trzynastki" znaleźli się wtedy również uczniowie z toruńskiego X Liceum Ogólnokształcącego z Zespołu Szkół im. prof. Stefana Banach, którzy pracowali pod opieką nauczyciela Bogdana Sobczuka.

dbb7gxs

Tomasz Niedzwiedź, autor najnowszego odkrycia, komentując w kwietniu osiągnięcia swoje i kolegów, tak mówił o programie IASC: Analiza zdjęć przekazywanych nam z projektu nie jest zbyt trudna. Większość pracy wykonuje program komputerowy analizujący serie fotografii wykonanych w odstępach kilku minut. Algorytm wyszukuje poruszające się w linii prostej, na tle gwiazd obiekty. Niestety komputer nie potrafi sam zinterpretować spostrzeżonego ruchu. Tutaj właśnie potrzebny jest człowiek.

Odkrycia polskich uczniów spotkały się z dużym zainteresowaniem lokalnych społeczności oraz mediów. Szkoły w Szczecinie, Toruniu i Warszawie odwiedziło wielu dziennikarzy, a o sukcesach młodych odkrywców informuje na bieżąco Polski Portal Astronomiczny - Astronomia.pl oraz serwis "Nauka w Polsce" Polskiej Agencji Prasowej. Realizację materiału o uczniach ze szczecińskiego liceum zapowiedziała też jedna z komercyjnych stacji telewizyjnych.

Licea z Torunia, Szczecina i Warszawy uczestniczą w kampanii IASC w ramach programu EU-HOU. Szkoły przystąpiły do tego projektu dzięki inicjatywie zmarłego w kwietniu tego roku prof. Bohdana Paczyńskiego, który wspólnie z dr. hab. Lechem Mankiewiczem z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN i dr. hab. Grzegorzem Wrochną z Instytutu Problemów Jądrowych w Świerku pod Warszawa, opracował program webkamerkowych obserwacji astronomicznych dla szkół. Dzięki temu programowi pojawiły się nowe metody nauczania przedmiotów ścisłych, wykorzystujące także zdalnie sterowane teleskopy lub radioteleskopy.