Trwa ładowanie...
15-03-2006 16:40

Kolej linowa na Kasprowy Wierch w Tatrach ma 70 lat

Kolej linowa na Kasprowy Wierch w Tatrach
ma już 70 lat. Pierwszy wagonik z pasażerami wjechał na szczyt
15 marca 1936 r. Kolejka ta była pierwszą w Polsce i w całych
Tatrach. Latem tego roku kolejkę na Kasprowy Wierch czeka
gruntowna modernizacja.

Kolej linowa na Kasprowy Wierch w Tatrach ma 70 latŹródło: PAP
d3754rj
d3754rj

Budowę kolejki rozpoczęto 1 sierpnia 1935 r. Ukończono z pomocą niemieckiej firmy Bleichert po 227 dniach. Kosztowała około 3,5 mln zł. Inicjatorem budowy kolejki był ówczesny minister komunikacji i zarazem prezes Polskiego Związku Narciarskiego, zapalony narciarz Aleksander Bobkowski. Właścicielem i inwestorem była spółka "Towarzystwo Kolei Linowej Zakopane - Kasprowy Wierch".

"Projekt tej budowy był zwalczany przez ogromną większość społeczeństwa polskiego, protestowano w setkach artykułów i na licznych wiecach, sprzeciwiała się Państwowa Rada Ochrony Przyrody. Jednakże główny inicjator i propagator budowy Aleksander Bobkowski (...) ze stosunkowo nieliczną grupą popleczników (...) zdołał w rekordowo krótkim czasie przeprowadzić budowę tej kolei, łamiąc przy tym bezkarnie obowiązujące prawo i wstrzymując uchwalenie przygotowanego projektu Tatrzańskiego Parku Narodowego" - czytamy w Wielkiej Encyklopedii Tatrzańskiej.

Do dziś kolej linowa na Kasprowy Wierch ma wielu przeciwników, zwłaszcza wśród ekologów, którzy od lat blokowali modernizację wysłużonej kolejki. Wszystko jednak wskazuje na to, że PKL uda się doprowadzić do przebudowy. Formalności są na ukończeniu, modernizacja powinna ruszyć na początku maja br. roku.

Przebudowa kolejki będzie kosztować w sumie około 60 mln zł, a będzie polegać na całkowitej zmianie technologii na nowoczesną; wymianie ulegną zespoły napędowe, kabiny i podpory kolejki, z zachowaniem ich dotychczasowego usytuowania. Po modernizacji kolejka będzie mogła przewozić do 360 pasażerów w ciągu godziny, czyli dwukrotnie więcej niż teraz.

d3754rj

Obecnie kolejka na Kasprowy Wierch ma zdolność przewozową 180 osób na godzinę. Podróż z Kuźnic na szczyt trwa 20 minut. W tym czasie wagoniki pokonują dystans prawie 4,3 km i różnicę poziomów 936 m. Trasa kolejki jest podzielona na dwa odcinki ze stacją pośrednią na Myślenickich Turniach, na której podróżni przesiadają się do innych wagoników. Na każdym odcinku kursuje po dwa wagoniki - jeden w dół, drugi do góry. Przed wojną udziałowcami spółki "Towarzystwo Kolei Linowej Zakopane - Kasprowy Wierch" były: PKP, Stocznia Gdańska, Liga Popierania Turystyki, Orbis i Towarzystwo Krzewienia Narciarstwa. Po wojnie kolejkę upaństwowiono, utworzono zarządzającą nią firmę Państwowe Koleje Linowe i włączono do struktury PKP. Od 2000 r. kolejką na Kasprowy Wierch zarządza spółka z o.o. ze 100-proc. udziałem Skarbu Państwa o nieco zmienionej nazwie: Polskie Koleje Linowe.

Główne obchody 70-lecia kolejki i PKL zaplanowano na przełom marca i kwietnia.

d3754rj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3754rj
Więcej tematów