Kobiety wybierają mechanika
O stan techniczny samochodów użytkowanych w polskich domach dbają głównie mężczyźni.
Wynika z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP i TNS Infratest. Blisko jedna czwarta badanych (23%) powierza niemal wszystkie prace przy samochodzie specjalistom samochodowym, zdecydowanie częściej decydują się na to kobiety (41% kobiet zajmujących się utrzymaniem samochodu).
W polskich gospodarstwach domowych to przede wszystkim mężczyźni (82%) odpowiedzialni są za konserwację, naprawy oraz zakup części do samochodu.
Duża część Polaków dbających o samochody (43%) stara się samodzielnie dokonywać prostszych napraw i prac związanych z bieżącą eksploatacją auta, bardziej skomplikowane prace zleca jednak specjalistom.
Natomiast jedna trzecia (33%) troszczących się o utrzymanie auta samodzielnie wykonuje prawie wszystkie prace przy samochodzie. Na przeprowadzenie naprawy we własnym zakresie częściej decydują się mężczyźni (36% z nich), wśród kobiet odsetek ten wynosi 19%.
Udział napraw dokonywanych samodzielnie różni się także ze względu na markę posiadanego samochodu. Wśród 10 najczęściej posiadanych przez Polaków marek aut najczęściej we własnym zakresie naprawiane są pojazdy marki FSO (51%), a także Fiat (35%) i Volkswagen (34%). Z drugiej strony, samodzielnej naprawy Toyoty podejmuje się tylko 12% użytkowników tej marki.
„Częściej samodzielnie naprawiamy samochody marek od lat silnie obecnych na naszym rynku, jak FSO czy Fiat. Powodem tego jest na ogół zaawansowany wiek tych samochodów. Oznacza to częstsze usterki, które jednak stosunkowo łatwiej naprawić we własnym zakresie ze względu na prostszą budowę tych pojazdów. Dlatego na ich zakup decydują się osoby, które liczą się z tym, że będą samodzielnie dokonywać wielu napraw.” - komentuje Magdalena Sawińska - lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.
Badanie przeprowadzono metodą wywiadów telefonicznych 3 razy w roku na reprezentatywnej grupie 5000 osób odpowiedzialnych za naprawę i konserwację samochodu w gospodarstwie domowym. Wyniki dotyczą napraw dokonanych w 2005 roku.
MAA – Market Analysis Automotive Aftermarket – badanie na temat eksploatacji i napraw samochodów osobowych. Projekt stworzony przez agencję badawczą TNS Infratest we współpracy z wiodącymi europejskimi producentami części zamiennych, od 2005 r. prowadzony w Polsce przez TNS OBOP.