PolskaKobiety w natarciu

Kobiety w natarciu

Niezależne kobiety coraz częściej przyciągają uwagę mediów i koncernów. Próbuje się je nawet określać
jako nową generację, tzw. pokolenie power.

Określenie pokolenie power wykorzystano jako hasło kampanii marketingowej producenta plastrów antykoncepcyjnych. Niedawno wybrano też polską twarz tego pokolenia. Wśród nominowanych znalazły się m.in. Magdalena Mołek, Kaja Paschalska, Patrycja Markowska i Weronika Rosati. Zwyciężyła Anna Mucha, druga była Otylia Jędrzejczak, a trzecia Joanna Jabłczyńska. Co je wyróżnia? – Są młode, przebojowe, niezależne. Otwarcie mówią o mężczyznach, seksie i antykoncepcji – wyjaśniał Marcin Prokop, ogłaszając wyniki plebiscytu.

Czasy silnych kobiet

Modę na kobiecy „power”, od lat 80. lansowany przez magazyn „Cosmopolitan”, podsyciły w latach 90. dziewczyny ze Spice Girls, promując „girl power”. – Choć polskie pokolenie power można uznać za ich kontynuację, nie wolno zapominać, że nazwa powstała wyłącznie na potrzeby kampanii reklamowej, a nadawanie jej znaczenia pokoleniowości jest przesadą – twierdzi antropolog, wykładowca warszawskiej SWPS, profesor Wojciech Burszta.

Źródła podziałów pokoleniowych w kulturze tkwią w latach 50. i wiążą się z narodzinami młodzieżowych kontrkultur w USA i Europie Zachodniej. Ich gwałtowny rozwój przypadł na lata 60. Tworzyły się spontanicznie, były powszechne, łatwe w identyfikacji, obejmowały ludzi z określonych roczników. Ostatnią w tym sensie generacją było w latach 90. pokolenie X.

Obecnie pokoleniowość jest najczęściej tylko wygodnym chwytem reklamowym. – Pseudopokolenia kreują styl życia, którego nieodłącznym elementem jest konkretny produkt, jak w przypadku „Pepsi Generation” – podkreśla Burszta. Jego zdaniem, to samo dotyczy pokolenia power. – Mimo że jest ono tworem czysto teoretycznym, można się uprzeć i wyodrębnić taką grupę kobiet – dodaje jednak.

Atrakcyjne czy inne

O istnieniu kobiet power przekonana jest natomiast socjolog Anna Giza z Uniwersytetu Warszawskiego. – Obserwacja młodych kobiet nasuwa nieodparte wrażenie, że są one różne niż pokolenie, a tym bardziej dwa pokolenia wstecz. I nie polega to wyłącznie na zachowaniu. Są inne w środku – tłumaczy. – Choć pokolenie power nie jest powszechnym zjawiskiem, mam wrażenie, że coraz więcej kobiet odnajduje w nim swoje cechy – przyznaje Justyna Świątkiewicz z firmy Headlines, współorganizatora plebiscytu na Polską Twarz Pokolenia Power.

Według Joanny Jabłczyńskiej, o kobietach nominowanych w plebiscycie lepiej jednak mówić jako o aktywnych, niezależnych. – W każdym pokoleniu jest ich pełno. Nie nadużywałabym tego pojęcia – przyznaje laureatka.

Kobiety w centrum uwagi

Istotną kwestią jest to, że określenie pokolenie power dotyczy wyłącznie kobiet. – Jesteśmy świadkami społecznego eksperymentu – komentuje Burszta. – Do tej pory o pokoleniowości decydowali mężczyźni. Wpływ kapitalizmu i feminizmu w Polsce sprawił, że kobiety zyskały nową świadomość – tłumaczy.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)