PolskaKlocki uczą filozofii

Klocki uczą filozofii

Nauka filozofii dzięki klockom lego? Taki pomysł na poznawanie tekstów i koncepcji starożytnych myślicieli ma jeden z polskich naukowców.

04.03.2006 | aktual.: 04.03.2006 11:21

Doktor Jarosław Marek Spychała z uniwersytetu w Toruniu jest przekonany, że dzięki zabawie uczniowie chętniej zainteresują się filozofią i zrozumieją jej sekrety.

Na zajęciach dzieci najpierw czytają krótkie filozoficzne anegdoty, a potem budują z klocków lego swoją interpretację tekstu. Jarosław Marek Spychała przekonuje, że taka metoda przyniesie efekty, bo rozwija umiejętność dyskusji, wyobraźnię i ułatwia uczniom wyrażanie swoich opinii. Klocki kojarzą się z zabawą, znika więc stres.

W zajęciach uczestniczy 10-osobowa grupa, tekst czytany jest głośno, do budowy swojej interpretacji uczniowie wybierają dowolną ilość klocków. Koncepcja, którą tworzą jest wyłącznie ich autorstwa. Po skończonej pracy grupa stara się odgadnąć interpretację każego autora. Uczniowie przekonują, że takie zajęcia ułatwiają im przekazywanie myśli, dają pewność siebie i prawo do tworzenia własnych koncepcji.

Wiceminister edukacji Jarosław Zieliński mówi, że prawo pozwala na realizację pomysłów autorskich w szkołach i resort chętnie je akceptuje, bo w podstawach programowych nie da się wszystkiego przewidzieć.

Pilotażowe lekcje filozofii z klockami lego prowadzone są w kilku warszawskich szkołach. Być może od września program realizowany będzie na szerszą skalę.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)