Prefekt Kongregacji Nauki Wiary pytany o pojęcie wojny sprawiedliwej w nauce Kościoła powiedział: według całej wielkiej tradycji chrześcijańskiej nie można wykluczyć w świecie naznaczonym grzechem takiej agresji zła, która zagraża zniszczeniem nie tylko licznych wartości i wielu ludzi, ale obrazu człowieka jako takiego. W takim przypadku bronić siebie - także, by bronić innych - może być obowiązkiem.
Jako bezdyskusyjny przykład wojny sprawiedliwej kardynał Ratzinger podał przykład Polski broniącej się przeciwko Hitlerowi.
Odnosząc się do wrześniowych zamachów terrorystycznych kardynał stwierdził: Zamachów tych dokonuje się przecież również w imię Boga. A zatem w imię religii nadużytej dla własnych celów, religii upolitycznionej i w ten sposób podporządkowanej władzy, stającej się jej czynnikiem.
Kardynał Ratzinger przypomniał, że podczas prac nad przygotowaniem katechizmu Kościoła katolickiego najbardziej dyskutowane były dwa problemy; kary śmierci (której Kościół jest przeciwny) i wojny sprawiedliwej. Sprawa ta staje się obecnie konkretna w przypadku amerykańskiej odpowiedzi na zamachy - podkreślił. (an)
Zobacz także:
Serwis Opoka Kardynał Ratzinger: Polska vs. Hitler - przykładem wojny sprawiedliwej