Kampania "Rzuć palenie i wygraj"

Zakończyła się VII Międzynarodowa Kampania Antytytoniowa QUIT&WIN 2006, prowadzona w ramach programu CINDI, przygotowanego przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).

Najmłodszy uczestnik konkursu „Rzuć palenie i wygraj” miał 18 lat, najstarszy – 81. 3500 zł za czterotygodniowa abstynencję i szansę na wylosowanie 10 tys. USD otrzymała pani Ewa Liu z Łodzi. Natomiast nagrodę dla koalicjanta za najbardziej efektywną kampanię przyznano pani Zofii Kornackiej z Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Zgierzu.

QUIT&WIN jest największą na świecie kampanią antytytoniową, której uczestnicy próbują rzucić palenie w tym samym czasie. Ma ona przede wszystkim zapewnić palaczom wsparcie i dostarczyć im dodatkowej motywacji do skutecznego zerwania z nałogiem.

„Komplikacje zdrowotne związane z paleniem papierosów są jedną z głównych przyczyn wysokiej umieralności na świecie. Lekarze wiążą z tym 4 mln zgonów w ciągu roku i 100 mln zgonów w ciągu całego XX wieku” – stwierdza prof. Wojciech Drygas z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, wieloletni koordynator kampanii w Polsce. Według szacunku w 2025 roku liczba zgonów w następstwie palenia może dojść do 10 mln. Dzieje się tak dlatego, że nałóg ten zwiększa ryzyko chorób układu krążenia i wielu nowotworówraka płuc, krtani, jamy ustnej, przełyku, pęcherza moczowego i trzustki. „Co czwarta osoba paląca papierosy umiera przedwcześnie w wieku 35–69 lat, tracąc w ten sposób 20–25 lat życia” – podkreśla prof. Wojciech Drygas. Zdaniem specjalistów na rzucenie palenia nigdy nie jest za późno. Już po 15 latach abstynencji u byłych palaczy ryzyko śmierci wskutek udaru mózgu jest porównywalne z tym u nigdy niepalących.

Kampania QUIT&WIN jest organizowana od 1994 roku co dwa lata w ramach CINDI (Countrywide Integrated Noncommunicable Disease Intervention) – Programu Zintegrowanej Profilaktyki Przewlekłych Chorób Niezakaźnych. Międzynarodowym koordynatorem akcji jest Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego KTL w Helsinkach. W pierwszej edycji wzięło udział 60 tys. osób z 13 krajów, w ostatniej ok. 700 tys. z 73 państw.

Głównym elementem kampanii jest konkurs „Rzuć palenie i wygraj”. Zwycięzca polskiej edycji otrzyma 3500 zł, czyli równowartość 2-letnich średnich kosztów palenia. Osoba ta weźmie także udział w losowaniu nagrody europejskiej w wysokości 2,5 tys. USD i światowej – 10 tys. USD.

Jak podkreślają organizatorzy, w konkursie „Rzuć palenie i wygraj” nie ma przegranych. Każdy, kto rozpocznie walkę z nałogiem, wygrywa zdrowie. Potwierdzają to wyniki badań z udziałem uczestników poprzednich polskich edycji kampanii. Dowodzą one, że jedna trzecia tych osób wytrwała bez palenia przez 5 lat, a ponad 50 proc. zmniejszyło liczbę wypalanych papierosów.

Polską edycję kampanii QUIT&WIN koordynowali Miejski Ośrodek Profilaktyki Zdrowotnej w Łodzi i dyrektor programu WHO – CINDI w Polsce, kierownik Katedry Medycyny Społecznej i Zapobiegawczej UM w Łodzi prof. dr hab. med. Wojciech Drygas, propagator zdrowego i aktywnego stylu życia.

Sponsorami kampanii były firmy: Pfizer – producent Nicorette i GlaxoSmithKline – producent NiQuitin.

Patronat medialny: „Super Express”. „Przyjaciółka”, „Vita”, „Echo Miasta”, Interia, Roxy, TVP 3.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)