Jesteśmy bardziej uczciwi, kiedy na nas patrzą
Naukowcy z Uniwersytetu w New Castle zaobserwowali, że ludzie wrzucają do skarbonek na cele charytatywne trzy razy więcej pieniędzy, gdy nad puszkami wisi plakat ze zdjęciem oczu. Gdy plakat zamieniono na przedstawiający kwiatki, suma wróciła do normy. Potwierdza to tylko tezę, że ludzie nawet podświadomie zwracają uwagę na oczy.
Badacze wierzą, że zdjęcia miały wpływ na zachowanie ludzi prawdopodobnie dlatego, że mózg w naturalny sposób reaguje na obraz twarzy i oczu. Odkrycie to pokazuje, że zachowujemy się inaczej, ponieważ przejmujemy się tym, co pomyślą inni. Wykorzystywanie poczucia bycia obserwowanym może być strategią długoterminową - wiemy, co zrobić, aby inni odwdzięczyli się nam za pomoc, gdy sami będziemy w potrzebie.
- Nasza obserwacja pokazuje, że jesteśmy mniej samolubni, gdy czujemy się obserwowani. Ma to wielki wpływ na nasze życie – powiedziała naukowiec dr Melissa Bateson. –_ Odkrycie może być wykorzystywane na przykład w ostrzeżeniach przed policyjnymi radarami, gdyż kierowcy reagują dużo szybciej i pozytywniej na naturalne sygnały jak twarz czy oczy._