Jedna trzecia małych i średnich firm korzysta już z kart płatniczych
34 proc. małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w Polsce korzysta z firmowych kart płatniczych.
Badanie przeprowadzone przez Research International Pentor pokazało, że 34% małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce używa firmowych kart płatniczych. Respondenci cenią prostotę, bezpieczeństwo i szybkość dokonywania płatności kartą czy możliwość płacenia nią przez Internet; doceniają też kartę jako formę niedrogiego kredytu czy odroczenia płatności oraz jako narzędzie kontroli wydatków pracowników. 21% przedsiębiorców objętych badaniem deklaruje, że byłoby skłonne zacząć płacić kartą płatniczą za te wydatki, które obecnie opłaca w inny sposób.
„To pierwsze takie badanie w Polsce dotyczące bezpośrednio sposobów dokonywania płatności w sektorze MiŚP; pokazało ono, że choć najbardziej powszechnymi metodami płacenia pozostają przelew i gotówka, to znaczący odsetek przedsiębiorstw już wykorzystuje karty płatnicze, przede wszystkim karty firmowe” – powiedział na konferencji prasowej Eugeniusz Śmiłowski, prezes Research International Pentor.
Szczegółowe wyniki wskazują, że znakomita większość małych i średnich firm (89%) korzysta z firmowego rachunku bankowego, a kolejne 9% równolegle korzysta również z prywatnych rachunków. Najczęściej stosowaną formą płatności jest przelew bankowy (95% wskazań), a 81% badanych opłaca różne wydatki związane z prowadzeniem firmy gotówką. 34% respondentów deklaruje, że korzysta z firmowych kart płatniczych a 13% respondentów używa do firmowych płatności prywatnych kart płatniczych.
Przelewy są wykorzystywane do wszelkiego rodzaju płatności. W szerokim zakresie używana jest gotówka, przy czym najwięcej wskazań otrzymały takie kategorie wydatków, jak podróże służbowe (53% wskazań), paliwo (39%) oraz reprezentacja (36%).
Firmowe karty płatnicze są wykorzystywane przez przedsiębiorców z sektora MiŚP przede wszystkim do płacenia za paliwo (tę kategorię wskazało 24% badanych), podróże służbowe (23%), koszty reprezentacyjne (14%) oraz serwisowanie samochodów (10%). Te same kategorie wydatków – paliwo, podróże służbowe oraz wydatki reprezentacyjne – zajęły trzy pierwsze miejsca na liście wydatków opłacanych kartą zarówno wtedy, gdy przedsiębiorca deklarował korzystanie z karty firmowej jak i wtedy, gdy korzystał z karty prywatnej. Zdaniem organizacji Visa zalety płatności kartą, takie jak prostota i łatwość dokonania transakcji, które są doceniane przez przedsiębiorców sektora MiŚP prawdopodobnie sprawią, iż właśnie w tych trzech kategoriach płatności kartą najszybciej będą zastępowały płatności gotówkowe i przelewy.
Respondenci, którzy korzystają z kart płatniczych do opłacania wydatków związanych z prowadzeniem firmy pytani o powody korzystania z kart zwracali uwagę przede wszystkim na prostotę płatności; aż 78% pytanych stwierdziło, iż aspekt ten ma „bardzo duży” lub „duży” wpływ na decyzję, by korzystać z karty. Pogląd, że karty są bezpieczniejsze od gotówki jest ważny przy wyborze tej formy płatności dla 73% badanych. Szybkość transakcji uzyskała 60% wskazań a potrzeba dokonywania płatności przez Internet 50% wskazań. Dla podobnego odsetka badanych płacenie kartą stanowi „niedrogą formę kredytu”, lub „odroczoną formę płatności”. Badani wskazywali też na takie aspekty, jak kontrola wydatków pracowników oraz... przyzwyczajenie.
21% przedsiębiorców objętych badaniem deklaruje, że byłoby skłonne zacząć płacić kartą płatniczą za te wydatki, które obecnie opłaca w inny sposób. Pytani o to, co mogłoby ich do tego zachęcić respondenci wskazywali przede wszystkim rabaty na artykuły biurowe (41% wskazań), zniżki w ubezpieczeniach (35% wskazań) oraz zniżki na świadczenia medyczne (30%). Na liście ofert, które mogłyby skłonić przedsiębiorców do częstszego posługiwania się kartą płatniczą znalazły się też programy lojalnościowe (np. możliwość zbierania mil lotniczych), zniżki w hotelach oraz zniżki przy wynajmie samochodów.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie organizacji Visa Europe w sektorze Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MiŚP), które stanowią znaczącą część polskiej gospodarki. Przykładowo, w 2005 r. około 1,7 mln podmiotów tego sektora faktycznie prowadzących działalność zatrudniało niemal 96% osób pracujących w gospodarce (poza rolnictwem), przy czym zasadnicza część przypadała na przedsiębiorstwa mikro, zatrudniające do 9 pracowników. Właściciele małych i średnich firm to osoby młode i wykształcone – w 2005 r. ponad 60% z nich miało mniej niż 40 lat, a ponad 70% legitymowało się wykształceniem wyższym lub średnim.
Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2007 r. na próbie 500 mikro, małych i średnich firm w całej Polsce, czyli firm zatrudniających do 250 pracowników. Próba była dobierana metodą kwotowo-losową; kwoty zostały ustalone ze względu na branże, województwa oraz liczbę pracowników. Wywiady były prowadzone metodą CATI (wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo), a rozmowy były prowadzone z właścicielami firm lub osobami podejmującymi decyzje co do sposobów płatności stosowanych w firmach. Badane firmy reprezentowały większość sektorów gospodarki, przede wszystkim: handel i naprawy; budownictwo; produkcję; usługi; reklamę; szkolnictwo i edukację.