Jan Garbarek i kwartet The Hilliard Ensembe w Polsce!
Już niebawem – 11 października – odbędzie się jedyny w Polsce koncert wybitnego saksofonisty Jana Garbarka oraz kwartetu The Hilliard Ensembe. To muzyczne wydarzenie będzie miało miejsce w Warszawie podczas galowego koncertu Ery Jazzu.
01.09.2005 | aktual.: 14.09.2005 09:32
Muzyka Jana Garbarka jest sztandarowym przykładem jazzu skandynawskiego, melodyjnego i nastrojowego, pozbawionego egzaltacji, ale nasyconej wewnętrznym, intensywnym uczuciem. W kompozycjach i grze Jana Garbarka zwraca uwagę koncentracja na barwie i fakturze. Niewykluczone, że te tendencje wpłynęły na stylistykę Tommy’ego Smitha, a nawet Charlesa Lloyda, który współpracował z tymi samymi muzykami, co norweski saksofonista – Jonem Christensenem, Keithem Jarrettem i Pallem Danielssonem.
W połowie lat 70. Garbarek współpracował z Jarrettem oraz Christensenem i Danielsenem, z którymi nagrał dwie wyśmienite i wysoko cenione płyty Belonging oraz My Song; z kolei z gitarzystą Ralphem Townerem nagrał Solstice oraz Sounds And Shadows. W latach 80. w składzie jego grup można było spotkać takie osobowości, jak Eberhard Weber, Bill Frisell czy John Abercrombie. Z entuzjastycznym przyjęciem spotkały się występy saksofonisty z końca lat 80. z grupą perkusjonisty Nany Vasconselosa. Stała się ona inspiracją dla wielu zespołów, które w podobny sposób zaczęły łączyć długie, hipnotyczne linie saksofonowe z żywiołowym, skrzącym się od egzotycznych rytmów tłem.
W swojej karierze Garbarek współpracował także z Donem Cherrym, Chickiem Coreą, Davidem Tornem. Niezwykle ważną okazała się praca z George’em Russellem w końcu lat 60. Spotkanie amerykańskiego mistrza i młodego Norwega zaowocowało serią świetnych płyt, jak Othello Ballet Suite, Trip To Prillarguri oraz Electronic Sonata For Souls Loved By Nature (wydane dopiero w latach 80.).
Od dłuższego czasu Jan Garbarek wykazuje zainteresowanie twórczością ludową i etniczną, która nie tylko ubarwia jego muzykę, ale także prowokuje go do spotkań z artystami różnych kultur i stylistyk. Na przykład w 1984 r. nagrał płytę z Ravi Shankarem (Song For Everyone), a w 1991 r. dokonał nagrań ze swoją rodaczką, śpiewaczką ludową Agnes Buen Gąrnas (Rosensfole). Z kolei na płycie Ragas & Sagas towarzyszą mu przedstawiciele tradycyjnej muzyki pakistańskiej – wokalista Usted Fateh Ali Khan oraz trio muzyków grających na tabli i sarangi – 39-strunowym instrumencie z rodziny skrzypiec. Na płycie Twelve Moons Garbarek ponownie powrócił do skandynawskiej muzyki ludowej (wtopionej w mocne rytmy tworzone przez kontrabas Eberharda Webera i perkusję Manu Katche).
Wybrana dyskografia:
The Esoteric Circle (1969); Afric Pepperbird (1971), Sart (1972), Triptykon (1973), Red Lanta (1974), Witchi-Tai-To (1974; z Bobo Stensonem), Luminessense (1974; z Keithem Jarrettem), Belonging (1974; z Jarrettem), Dansere (1976; z Stensonem), Dis (1977) December Poems (1977; z Garym Peacockiem), My Song (1977; z Jarrettem), Places (1978), Photo With Blue Sky (1979), Magico (1980; z Charliem Hadenem, Egberto Gismontim), Afterland (1980), Folk Songs (1981; z Hadenem, Gismontim), Eventyr (1981), Paths, Prints (1982). Wayfarer (1983; z Jarrettem). Works (1984). It's OK To Listen To The Gray Voice (1985). All Those Born With Wings (1987),Legend Of The Seven Dreams (1988), I Took Up The Runes (1990), Star (1991), Rosensfole (1991; z Agnes Buen Garnas), Ragas & Sagas (1992), Twelve Moons (1993), Atmos (1993; z Miroslavem Vitousem), Madar (1993), Officium (1994; z The Hilliard Ensemble),Visible World (1996),Rites (1998), Mnemosyne (1999), In Praise Of Dreams (2004)
JAN GARBAREK & The Hillard Ensemble
WARSZAWA - 11 października, godz.20.00
Kościół Wszystkich Świętych - Plac Grzybowski
Ceny biletów: 200 zł (strefa VIP), 120 zł