Jaki jesteś, polski Internauto?
Jaki jest polski Internauta i jakie są jego preferencje w korzystaniu z sieci? Na to pytanie próbują odpowiedzieć realizatorzy projektu Megapanel PBI/Gemius, w którym bierze udział 20 tys. użytkowników Internetu.
11.01.2005 | aktual.: 11.01.2005 17:30
Celem badania jest zebranie informacji dotyczących polskich Internautów - ich liczby i profilu demograficznego. Służy to m.in. reklamodawcom w określeniu miejsc w Internecie, gdzie można umieszczać odpowiednie reklamy, tak aby były one skuteczne i trafiały do osób potencjalnie zainteresowanych oferowanym produktem. Badania mają także na celu określenie intensywności korzystania z Internetu i określenie najbardziej popularnych stron www.
Przeciętny polski Internauta, jak wynika z dotychczasowych badań, ma podobne cechy, jak przeciętny Polak - mówi Piotr Ejdys, członek zarządu firmy Gemius. Zz badań wynika jednak, że Internauci są to jednak przede wszystkim osoby młode, lepiej zarabiające niż przecięty Polak i lepiej wykształcone.
Z Internetu częściej korzystają mężczyźni niż kobiety. Najczęściej są to osoby w wieku 15-24 lata, a najrzadziej osoby w wieku powyżej 55 lat. Statystyczny Internauta spędził w sieci w październiku 2004 roku 18 godzin i 32 minuty, średnio jednego dnia 36 minut. Najczęściej odwiedzanymi witrynami internetowymi były: Onet.pl, Wirtualna Polska i Google.
Internauci odwiedzali najczęściej witryny i serwisy komunikacyjne, e-commerce, rozrywkowe i informacyjne.
Liczba polskich internautów, jak podał Ejdys, wynosi około 9 mln.
W badaniu Megapanel PBI/Gemius może wziąć udział każdy Internauta. Ankieta do wypełnienia jest dostępna na ok. 500 stronach internetowych. Następnie należy pobrać z sieci i zainstalować na własnym komputerze oprogramowanie netPanel, które zapamiętuje adresy odwiedzanych stron i czas spędzany w sieci.
Program, jak podkreślano w czasie konferencji, zbiera tylko adresy stron, na które wchodzi użytkownik, nie zapamiętuje natomiast np. treści wysyłanych i odbieranych maili czy wpisywanych haseł.
Uczestnicy badania mogą w każdej chwili zrezygnować z udziału w projekcie i odinstalować program.
Internet jest najnowocześniejszym i najszybciej zwiększającym zasięg medium w Polsce i na świecie. Nieporównywalnie wysoka w stosunku do innych mediów możliwość zbadania jego użytkowników ułatwia prowadzenie skutecznej kampanii reklamowej w Internecie.
Badania polskiego społeczeństwa internetowego, prowadzone przez firmy Polskie Badania Internetu sp. z o.o. i Gemius SA, trwają od ponad roku. Wyniki zostały udostępnione na specjalnej konferencji. Internauci zainteresowani kolejnymi wynikami mogą zgłaszać się bezpośrednio do organizatorów badań i wykupić abonament.