Inwestycje MG Rover w Daewoo-FSO
Niewykluczone, że inwestycje MG Rover w zakład Daewoo FSO na warszawskim Żeraniu będą związane z umowami offsetowymi - poinformowało źródło, zbliżone do kręgów transakcji offsetowych.
18.06.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Według innego źródła, firma MG Rover została zgłoszona przez szwedzko-brytyjskie konsorcjum Gripen International (zawiązane przez SAAB i BAE Systems), jako offsetodawca w przypadku wyboru dla polskiego wojska samolotu Jas-39 Gripen.
Polska ma wybrać dla wojska samolot wielozadaniowy. Z grupą Gripen rywalizuje amerykański Lockheed Martin, oferujący polskiemu wojsku F-16 oraz francuski Dassault z Mirage 2000-5 Mk2.
Zgodnie z polskimi przepisami, firmy biorące udział w przetargu muszą przedstawić ofertę offsetową równą 100% wartości kontraktu na samolot. Połowę wartości offsetu zwycięska firma będzie musiała zainwestować w przemysł zbrojeniowy, a drugą połowę - w cywilny. Szacowana wartość kontraktu sięga 3,5 mld USD.
Offset to zamówienia w gospodarkę kompensujące wydatki państwa na uzbrojenie armii. Zgodnie z polskimi przepisami firmy biorące udział w przetargu na takie uzbrojenie muszą przedstawić ofertę offsetową równą co najmniej wartości kontraktu.
Ministerstwo gospodarki przygotowało, choć nie ujawniło na razie listy firm, w których oczekuje inwestycji. Jak powiedział PAP w zeszłym tygodniu wiceminister gospodarki Andrzej Szarawarski, tak naprawdę przygotowane zostały trzy listy, uzgodnione z każdym z uczestników przetargu.