Internetowe "wizyty" u lekarza też pomagają
Pacjenci z nadciśnieniem przez 12 miesięcy komunikowali się ze swoimi lekarzami poprzez internet. Ponad połowie pacjentów ciśnienie spadło do wartości prawidłowej. Testy zostały przeprowadzone na grupie 778 pacjentów w średnim wieku.
Pacjenci zostali podzieleni na trzy grupy, pierwsza z nich chodziła na normalne wizyty do lekarza, drugą grupę odwiedzali lekarze w domu, natomiast trzecia grupa komunikowała się ze swoimi lekarzami poprzez internet.
Lekarze byli w stanie wypisywać recepty, monitorować ciśnienie krwi pacjentów i dawać porady, pacjenci wysyłali swoje wyniki i otrzymywali wyniki testów.
Komunikowano się głównie za pomocą poczty elektronicznej i komunikatorów internetowych.
Po 12 miesiącach testów w dwóch pierwszych grupach udało się ustabilizować ciśnienie krwi na prawidłowym poziomie w przypadku jednej trzeciej pacjentów, w grupie "pacjentów internetowych" udało się to osiągnąć w przypadku połowy pacjentów.
Komunikacja za pomocą Internetu pomaga lekarzom i pacjentom na dwa sposoby. Po pierwsze lekarz jest prawie zawsze dostępny, pozwala to pacjentom kontaktować się z nim wtedy, gdy jest im wygodnie. Ponadto ten rodzaj komunikacji jest znacznie bardziej krótki i zwięzły i pozwala na zaoszczędzenie czasu - mówi doktor Beverly Green z Uniwersytetu w Waszyngtonie.
Naukowcy mają nadzieję, że ich rozwiązanie pozwoli na obniżenie kosztów leczenia. Kolejnym krokiem naukowców będzie próba "internetowego leczenia" cukrzycy.