Innowacje: od korporacyjnego bełkotu do biznesowego imperatywu

Wg wyników badań przeprowadzonych przez Weber Shandwick, 76 proc. kadry menadżerskiej oczekuje wzrostu znaczenia innowacyjności

07.04.2007 07:10

Podstawą Ekonomii kreatywności* w roku 2007 będzie – wg badań przeprowadzonych przez Weber Shandwick i KRC Research – innowacyjność. 76 proc. osób zasiadających na szczeblach kierowniczych zgadza się, że innowacyjność stanie jeszcze ważniejsza w przeciągu następnych pięciu lat. Badanie „Zmiany w marketingu i komunikacji w dzisiejszej Ekonomii kreatywności” pokazało, że 78 proc. kierownictwa uważa, że innowacyjność jest istotna dla zarządzających firmami. Ci natomiast postrzegają ją jako ważną z punktu widzenia firmy.

Innowacyjność długo była postrzegana jako mowa - trawa, o której z entuzjazmem dyskutowano podczas spotkań zarządów. Dopiero wraz z powstaniem i rozwojem „Kreatywnej Ekonomii” znalazła się na pierwszym miejscu wśród menadżerskich priorytetów. Wraz z rozwojem i upowszechnianiem się technologii Web 2.0, która jest napędem dla stosowania innowacyjnych rozwiązań w biznesie, przytłaczająca większość respondentów (86 proc.) wierzy, że strategie marketingowe i komunikacyjne są decydującymi narzędziami, które umożliwiają poruszanie się w nowym środowisku operacyjnym. Ten trend najprawdopodobniej utrzyma się, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę raczkujący już dziś temat Web 3.0.

Firmy starają się zarazić swoje organizacje tematem innowacyjności. 70 proc. osób z wyższego szczebla kierowniczego używa wewnętrznej komunikacji do promowania innowacji wśród pracowników. Ponad dwie trzecie z nich wierzy, że wprowadzanie innowacji w procesy biznesowe jest ważniejsze od innowacyjności w sferze rozwoju produktu.

„Pojawianie się świadomych, wymagających konsumentów sprawia, że firmy nie mogą poprzestać tylko na mówieniu o innowacji jako koncepcji wpisanej w ich strategie. Muszą szukać nowych sposobów na angażowanie konsumenta i wcielanie innowacji do swojego firmowego DNA” – mówi Billee Howard, dyrektor zarządzający Global Strategic Media Group w Weber Shandwick. „Wszechogarniająca innowacja i silniejszy nacisk na wytłumaczenie, czym jest marka korporacyjna, będzie kluczowa dla odniesienia sukcesu w roku 2007”.

Co ciekawe, wyniki badania pokazują zwiększenie nacisku na promocję marki firmy i tego, co ona sobą reprezentuje (marka korporacyjna staje się główną marką), a spadek w wydatkach na promocję produktów. Prawie 60 proc. respondentów przyznaje, że ich firmy przenoszą wydatki na promocję i marketing, aby pracownicy myśleli dobrze o samej firmie, a nie tylko o produktach.

Blisko dwie trzecie menadżerów zaobserwowało zwiększone wysiłki mające na celu zrozumienie i zaadaptowanie punktu widzenia konsumenta. Co więcej, 80 proc. spodziewa się zacieśnienia współpracy między działami odpowiedzialnymi za rozwój produktu i komórkami marketingu wewnątrz firm ścigających się o palmę pierwszeństwa pod względem innowacyjności.

W badanie zidentyfikowano trzy główne typy działań stosowanych przez firmy stawiające na innowacje:

Wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumenta (88proc.)Marketing i komunikacja (82 proc.)Wewnętrzna współpraca (82 proc.)

Tym samym ważna rola, jaką odgrywa wewnętrzna kultura w firmie przy wprowadzaniu innowacji, została potwierdzona wynikami badania.

„Nigdy wcześniej klienci nie odgrywali tak znaczącej roli w robieniu interesów” – uważa Jennifer Risi, Vice President Global Strategic Media Group. „W wyścigu po innowacyjność wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom konsumenta w sposób nowy i kreatywny wyznacza kurs dla firmy, a znalezienie się na przedzie pod tym względem może warunkować odniesienie sukcesu lub poniesienie porażki. Udane zastosowanie strategii i technik komunikacyjnych, w praktyce tych które plasują nas na przedzie i różnicują marki korporacyjne, będzie decydującym czynnikiem sukcesu jeśli chodzi o innowacyjność.”

Wraz ze wzrostem znaczenia innowacyjności, marketing i komunikacja będą miały coraz większe znaczenie dla sukcesu firmy. Już teraz 68 proc. kierownictwa rozbudowuje strategie komunikacyjne w związku z nadejściem i upowszechnianiem się „Ekonomii kreatywności” - procent, który na pewno będzie się zwiększał w sytuacji, gdy nowy paradygmat biznesu zapuszcza korzenie. „Zwiększaniu wysiłków związanych z wprowadzaniem innowacji będzie towarzyszył wzrost zapotrzebowania na kreatywne i precyzyjne strategie komunikacyjne” dodaje Risi.

  • „Ekonomia kreatywności” (ang. Creativity Economy) jest terminem po raz pierwszy zastosowanym przez „Business Week”, określającym nowe otoczenia, w którym funkcjonują firmy i organizacje.

„Zmiany w marketingu i komunikacji w dzisiejszej Ekonomii Kreatywności” (ang. The changing face of marketing and comunications in today’s creative economy”), to badanie przeprowadzone na 104 osobach zajmujących kierownicze stanowiska (prezesi, dyrektorzy, menadżerowie wysokiego szczebla) w okresie między czerwcem a sierpniem 2006 przez KRC Research na zlecenie Weber Shandwick.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)