Ile metrów drogi powstaje w czasie rozmowy z ministrem?
Dzięki funduszom unijnym przeznaczymy na budowę autostrad 98 mld zł. Tylko w tym roku budżet przeznaczony na budowę dróg wynosi ponad 20 mld. W czasie naszej rozmowy już pracują na budowie i realizowana jest autostrada A1 w systemie koncesyjnym. Są także budowane obwodnice i fragmenty dróg ekspresowych - powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk w "Salonie Politycznym Trójki".
"Salon Polityczny Trójki": Na czym polega niemoc w budowaniu autostrad?
Min. Cezary Grabarczyk: Duży wpływ na to, że nie budowaliśmy miał brak finansów. Unia Europejska stworzyła nowe możliwości. Dzięki funduszom unijnym przeznaczymy na budowę autostrad 98 mld zł. Tylko w tym roku budżet przeznaczony na budowę dróg wynosi ponad 20 mld. W ciągu pięciu najbliższych lat wydamy sto 121 mld zł. To ma być ten fundament budowania. Ale oprócz tego, trzeba zmienić trochę organizację pracy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Trzeba także odblokować bariery prawne.
I te pieniądze leżą w kasie? Ma Pan do nich dostęp? Może Pan powiedzieć: proszę bardzo, tu mam miliard? Może Pan zacząć budować?
- Tak. Już uchwaliliśmy budżet, i w tegorocznym budżecie zostały przeznaczone środki w wysokości 20 miliardów.
W Rumunii poradzili sobie z problemem budowy autostrad, zaczęli je budować. Chińczycy budują w ciągu kilkunastu sekund sto metrów autostrady. A my ile? Ile metrów autostrady powstanie w czasie naszej rozmowy?
- W czasie naszej rozmowy już pracują na budowie i realizowana jest autostrada A1 w systemie koncesyjnym. Są także budowane obwodnice i fragmenty dróg ekspresowych. W tym roku chcemy uruchomić proces inwestycyjny dla ponad 600 kilometrów autostrad i około 350 kilometrów dróg ekspresowych. W przyszłym roku te proporcje ulegną zmianie. Będziemy kończyli rozpoczynanie projektów autostradowych po to, by wszystkie autostrady niezbędne w roku 2012 mogły być gotowe.
Ale proces inwestycyjny to jest takie stwierdzenie – klucz?
- Tak. Bo mamy dwa systemy, gdy chodzi o realizację projektów autostradowych, mimo tak gigantycznej kwoty, o której mówiliśmy, 121 miliardów nie wystarczy na wszystkie projekty budżetu. W związku z tym realizujemy część projektów w systemie partnerstwa publiczno–prywatnego. Bo rząd Donalda Tuska odrzucił założenie, że system PPP to coś złego. Traktujemy partnerów prywatnych serio. Prowadzimy z nimi twarde negocjacje po to, by odcinek autostrady A2 od Świecka do Nowego Tomyśla, czyli ten ważny łącznik z europejskim systemem autostradowym został w końcu wybudowany. Każdy, kto jedzie na zachód, jedzie potem autostradą, a potem wjeżdża na drogę krajową.
Przeczytaj cały wywiad
Zobacz także: Debata Wirtualnej Polski - "Polska Skok Cywilizacyjny"