IAB: Polski rynek internetowy rozwija się doskonale
IAB Polska opublikował optymistyczny raport na temat polskiego internetu. Przybywa internautów, którzy chętniej kupują w wirtualnych sklepach i ... oglądają więcej reklam.
28.04.2007 07:10
Według badania Megapanel PBI/Gemius liczba polskich internautów w wieku 7+ pod koniec 2006 roku wynosiła 13,1 mln. Polska zajmuje tym samym 9 miejsce w Europie pod względem liczby internautów – wynika z raportu Internet Advertising Bureau (IAB). Jednym z głównych zadań tej organizacji jest wspieranie działań mających na celu promocję rynku reklamy internetowej.
Średni czas korzystania z internetu w Polsce wzrósł w ciągu 2006 roku z 25 do 30 godzin miesięcznie. Największy udział w obrotach rodzimego e-commerce miały platformy aukcyjne, w tym przede wszystkim Allegro.pl. Roczna wartość transakcji zawartych na Allegro w 2006 roku wyniosła 2,5 mld zł, a roczna liczba sprzedanych przedmiotów 46 milionów.
„W sieci kupuje się głównie bilety lotnicze, rezerwuje się wakacje, pieniądze wydaje się na bilety na koncerty, książki, ubrania, urządzenia elektroniczne” – mówił Piotr Kowalczyk, członek zarządu IAB Polska.
W 2003 roku polscy internauci przełączyli się z łącz modemowych na łącza szerokopasmowe. W 2006 roku liczba tych ostatnich wzrosła o ponad 170 proc.
„Nie ukrywamy, iż za ten boom odpowiada w dużej mierze Urząd Komunikacji Elektronicznej, a dokładnie ostra walka z monopolistą TP, z jakiej zasłynęła prezes UKE Anna Streżyńska” – mówił dalej Piotr Kowalczyk.
Chociaż przyrost szybkiego internetu był w 2006 roku bardzo duży, to jednak nadal w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej Polska wypada bardzo słabo. W przypadku przywoływanego powyżej wskaźnika liczby linii szerokopasmowych na 100 mieszkańców Polska z wynikiem 4,5 znajduje się na trzecim miejscu od końca w Europie – za nami jest tylko Grecja i Słowacja. Średnia dla całej Unii wynosił 15, zaś w czołowych państwach rankingu, Danii i Holandii, wskaźnik wynosił prawie 30.
„Pomimo tego cały raport przedstawia się optymistycznie. Pozytywnym zjawiskiem jest, że firmy zaczynają budować swoje strategie marketingowe poczynając właśnie od internetu. Branża internetowa stałą się rentowna i daje zarabiać innym. Mało tego – zaczyna brakować rąk do pracy w internecie” – podsumowywał Michał Tober, Prezes Zarządu IAB.
IAB powstało w 1996 w USA jako organizacja zrzeszająca podmioty rynku interaktywnego. Od początku do jej głównych zadań należało wspieranie działań mających na celu promocję rynku reklamy internetowej poprzez integrację branży, tworzenie standardów, upowszechnianie wiedzy oraz intensywne działania PR. W Polsce Interactive Advertising Bureau działa od 2000 roku i ma na swoim koncie mi.: stworzenie i przeprowadzenie w 2004 roku pierwszej kampanii edukacyjnej „Internet też medium”. Trzon związku tworzą portale internetowe i sieci reklamowe. Współtworzą go agencje interaktywne, domy mediowe, firmy badawcze.