Hall: motywujmy nauczycieli wysokością wynagrodzenia
Zdaniem minister edukacji narodowej Katarzyny Hall, konieczna jest zmiana systemu wynagradzania nauczycieli na bardziej elastyczny, który umożliwi motywowanie ich do lepszej
pracy wysokością płac.
05.06.2008 15:05
_ Żeby ci zaangażowani nauczyciele mogli być jakoś wyróżniani finansowo - wydaje mi się, że właściwszy byłby sposób wynagradzania nauczycieli związany z ich zaangażowaniem w pracę, niż tylko z mechanicznym przyporządkowaniem do stażu pracy_ - powiedziała Hall w Rzeszowie na konferencji prasowej.
Podkreślała też konieczność wyższego wynagradzania początkujących nauczycieli, którzy w porównaniu z krajami UE są na szarym końcu.
Myśmy liczyli, jak się ma średnie wynagrodzenie początkującego nauczyciela w stosunku do Produktu Krajowego Brutto na tle innych krajów i na tym tle nasz początkujący nauczyciel jest na szarym końcu, ale na przykład nauczyciel po 20 latach pracy już nie. Ja bym chciała, żeby te proporcje nie były tak sztywne - mówiła.
Dodała, że właśnie w tym kierunku prowadzone są rozmowy ze związkami zawodowymi nauczycieli, żeby umożliwić bardziej elastyczny system wynagrodzeń.
Rozmowy z oświatowymi związkami zawodowymi nt. wynagrodzeń zaplanowane są na 10 czerwca.
Minister odniosła się także do problemu gimnazjalistów, którzy na egzaminach końcowych nie odpowiedzieli na pytanie z lektur, których nie omawiali. Zapowiedziała, że decyzję w tej sprawie podejmie po 12 czerwca, bowiem do tego terminu Centralna Komisja Egzaminacyjna ma przedstawić swoje stanowisko.
My przy pomocy kuratorów oświaty próbowaliśmy zdiagnozować jak szeroki jest to problem, w ilu szkołach uczniowie nie czytali tych lektur (nauczyciele nie zalecili tego) natomiast bardzo jestem ciekawa, na ile się to pokrywa z tym, co zaobserwuje Centralna Komisja Egzaminacyjna. Zależnie o tego, jak rozległy jest to problem przy ocenianiu prac, zaproponuje kryteria oceniania. Dopiero wtedy będę się do tego odnosić - zaznaczyła.
Minister edukacji uczestniczyła w Rzeszowie w debacie poświęconej założeniom programowym planowanej reformy systemu edukacji. Debaty takie trwają od kwietnia i były przeprowadzane w każdym województwie. Podkarpacie jest ostatnim regionem, gdzie zorganizowano debatę na ten temat.