Gwałtowny wzrost sprzedaży muzyki online
W 2005 roku sprzedaż muzyki w internecie osiągnęła wartość 1,1 miliarda dolarów.
Na całym świecie odnotowano gwałtowny wzrost sprzedaży muzyki poprzez internet i telefony komórkowe – osiągnęła ona poziom 1,1 miliarda dolarów (380 milionów dolarów w 2004 roku). Użytkownicy muzyki pobrali z sieci 420 milionów utworów – to dwadzieścia razy więcej niż dwa lata wcześniej. Muzyczny katalog dostępny w internecie to dziś ponad 2 miliony utworów. Internetowy rynek muzyczny stanowi ok. 6% zysku firm fonograficznych – dwa lata dochody z tego tytułu wynosiły praktycznie zero - wynika z raportu IFPI Digital Music Report 2006.
Dzięki rozwojowi legalnego internetowego rynku muzycznego zmniejsza się zjawisko piractwa internetowego. Badania IFPI pokazują, że na dwóch największych europejskich rynkach cyfrowych, w Wielkiej Brytanii i Niemczech, więcej użytkowników ściąga muzykę z legalnych serwisów niż w sieciach P2P.
W 2005 roku telefon komórkowy stał się przenośnym odtwarzaczem muzyki, a ściąganie utworów do komórek stało się powszechne na całym świecie. Dochody ze sprzedaży muzyki do telefonów komórkowych to obecnie ok. 40% dochodów wytwórni fonograficznych. Odnotowuje się gwałtowny wzrost sprzedaży tzw. master ringtones (tj. fragmentów oryginalnych nagrań).
Raport Digital Music 2006 pokazuje w jaki sposób muzyka wpływa na ożywienie działalności gospodarczej, wartej dziesiątki miliardów dolarów. Mówi o podstawowych wyzwaniach, w szczególności w dziedzinie ochrony praw własności intelektualnej, z którymi należy się zmierzyć, jeżeli cyfrowy rynek muzyczny ma się dalej rozwijać. Podsumowuje także wpływ działań edukacyjnych i prawnych podjętych przez przemysł fonograficzny w 2005 roku.
Przewodniczący IFPI John Kennedy komentuje: “Dwa lata temu mało kto mógł przewidzieć niespotykany sukces, jaki odnosi dziś cyfrowy rynek muzyczny. W 2006 roku przewidujemy dalszy wzrost tego sektora”.
“Już dziś w Wielkiej Brytanii i Niemczech – dwóch krajach, gdzie internetowa sprzedaż muzyki jest najbardziej rozwinięta liczba korzystających z takich legalnych serwisów, jak iTunes, Musicload i MSN przewyższyła liczbę użytkowników nielegalnych sieci wymiany plików. Oczekujemy, że trend ten będzie się rozpowszechniał wraz z uruchamianiem nowych form legalnej dystrybucji nagrań dźwiękowych”.
“To świetna wiadomość dla cyfrowego rynku muzycznego i szerzej pojętego handlu elektronicznego. Wytwórnie płytowe udzielają coraz więcej licencji na swój katalog. Nowe możliwości cyfrowego rynku, od telefonów komórkowych po łącza szerokopasmowe, rozwijają się dynamicznie na całym świecie. Sektor ten przynosi miliardy dolarów dochodów, a napędzany jest, w dużym stopniu, przez muzykę – przez ludzi, którzy ją tworzą, produkują i inwestują w nią”.
“Wyzwania, które stoją dziś przed nami są zbyt poważne, aby mówić o zadowoleniu. Potrzebujemy więcej wsparcia ze strony dostawców usług internetowych i dystrybutorów muzyki, w szczególności w dziedzinie ochrony praw własności intelektualnej i walki z piractwem. Nie wystarczy, że są oni częścią sukcesu cyfrowego rynku muzycznego – muszą także wziąć na siebie część odpowiedzialności.”
Przyszłość muzyki cyfrowej
Rok 2005 okazał się rokiem kluczowym dla rozwoju internetowego rynku muzycznego. Sądy w kilku regionach świata przechyliły szale Temidy na korzyść legalnych serwisów, a sam rynek wzbogacił się o nowe formaty i kanały dystrybucji.
Kolejne wyroki sądowe przeciwko nieautoryzowanym serwisom wymiany plików w drugiej połowie 2005 roku - W Stanach Zjednoczonych, Australii, Tajwanie i Korei - pozwoliły na przekształcenie opinii i postaw konsumenckich wobec nieautoryzowanej wymiany plików. Nielegalna działalność w sieciach peer-to-peer utrzymuje się na tym samym poziomie, mimo 26% wzrostu w wykorzystaniu szerokopasmowego internetu.
Główne wyzwania dla przemysłu muzycznego i jego partnerów.
IFPI określiło główne wyzwania, z którymi musi zmierzyć się przemysł muzyczny na początku 2006 roku, dbając o swój dalszy rozwój. Ponadto rządy poszczególnych krajów oraz partnerzy przemysłu muzycznego w środowisku cyfrowym powinni zadbać o umieszczenie kwestii ochrony praw autorskich i pokrewnych, zarządzania prawami i walki z piractwem jako głównych punktów programu na rzecz dalszego rozwoju tego sektora.
Przemysł muzyczny potrzebuje wsparcia w szczególności dla technologii Digital Rights Management (Zarządzanie Prawami do Nagrań Cyfrowych), która jest kluczowym elementem rozwoju serwisów muzyki w internecie, umożliwiając elastyczność wykorzystania nowych usług przez konsumentów. Innym istotnym elementem rozwoju internetowego rynku muzycznego jest szersza współpraca z dostawcami usług internetowych w zakresie ochrony muzyki przed piractwem w zarządzanych przez nich sieciach.
Najważniejsze fakty w 2005 roku :
• W Europie, najczęściej pobieranym nagraniem był utwór : 'You're Beautiful' brytyjskiego wykonawcy Jamesa Blunta.
• W Japonii, najbardziej rozwiniętym rynku muzyki do telefonów komórkowych, sprzedaż muzyki sięgnęła 211 milionów dolarów, co stanowiło 96% ogólnej sprzedaży muzyki cyfrowej w pierwszym kwartale roku.