Groźne wady fabryczne Toyoty
Niektóre modele samochodów Toyota mogą mieć wady fabryczne.
O usterkach stwarzających zagrożenie dla życia i zdrowia konsumentów poinformował w piątek prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) producent pojazdów.
Producent ostrzega, że w niektórych modelach Toyoty w wyniku intensywnej eksploatacji w wysokich temperaturach może ulec deformacji przewód podciśnieniowy. W konsekwencji może to doprowadzić do wydłużenia drogi hamowania - poinformował UOKiK.
Usterki te mogą wystąpić w modelach: Avensis (wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, w okresie od 21 lutego 2003 r. do 24 listopada 2004 r.), Corolla (wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, w okresie od 1 kwietnia 2003 r. do 14 marca 2005 r.) oraz Corolla (wyprodukowanych w Turcji, w okresie od 7 czerwca 2004 r. do 17 marca 2005r.). W Polsce usterka ta dotyczy 3925 modeli Toyoty Avensis oraz 582 modeli Toyoty Corolla.
Zdaniem dyrektora Biura Prasowego Toyoty Jana Okulicza, usterka nie jest duża. W całej Europie na 114 tys. samochodów tych modeli tylko w 8 przypadkach stwierdzono wydłużenie drogi hamowania - powiedział PAP Okulicz. Dodał, że naprawa w autoryzowanym warsztacie nie powinna trwać dłużej niż 15 minut.
Jak podał UOKiK na podstawie informacji uzyskanej od producenta, w samochodach Toyota Land Cruiser 90/95 wyprodukowanych w Japonii w okresie od 22 maja 2001 r. do 30 września 2002 r., w wyniku poluzowania przegubu kulowego łączącego dolny wahacz ze zwrotnicą koła "może dojść do utraty kierowalności pojazdu".
Okulicz poinformował, że na całym świecie wystąpiło 21 takich przypadków. W Polsce sprzedano 400 sztuk tego modelu Toyoty.
Urząd poinformował, że Toyota Motor Poland zapewniła, iż wszyscy właściciele wadliwych pojazdów zostaną poinformowani listownie o konieczności przeprowadzenia badań kontrolnych. Jednocześnie producent zobowiązał się do dokonania bezpłatnej wymiany wadliwych elementów przez autoryzowane stacje obsługi technicznej.
Według Okulicza, akcja wysyłania zawiadomień oraz usuwania usterek rozpoczęła się już 20 czerwca i trwać będzie aż do zakończenia wymiany wadliwych części.
Na podstawie ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów zarówno producent, jak i dystrybutor zobowiązany jest powiadomić UOKiK w każdym przypadku, gdy uzyskał informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny.