PolskaGimnazjalne czytanie map i obliczanie procentów

Gimnazjalne czytanie map i obliczanie procentów

Umiejętnościami m.in. obliczania procentów, czytania map meteorologicznych oraz różnego rodzaju wykresów i diagramów musieli wykazać się gimnazjaliści w piątek podczas
rozwiązywania matematyczno-przyrodniczej części egzaminu.

09.05.2003 | aktual.: 09.05.2003 15:08

Test w wiedzy matematyczno-przyrodniczej zawierał 34 zadania z matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii. 25 z zadań testu to zadania zamknięte (trzeba wybrać jedną z podanych odpowiedzi).

"Która część ziarenka pełni podobną funkcję jak żółtko jaja? a) łupina, b) owocnia, c) bielmo, d) zarodek" - brzmiało jedno z zadań zamkniętych. Zadanie było uzupełnione rysunkami przekrojów podłużnych przez jajko kury i ziarniaka kukurydzy.

"Morze Bałtyckie jest słabo zasolone. Wartość zasolenia waha się od 0,2% w Zatoce Botnickiej do 1,8% u wybrzeży Danii, a średnie zasolenie Oceanu Atlantyckiego jest równe 3,4%. Która z poniższych odpowiedzi wyjaśnia tak niskie zasolenie? a) duże parowanie, wąskie połączenie z oceanem, niewielki dopływ słodkich wód, b) duży dopływ słodkich wód, wąskie połączenie z oceanem, niewielkie parowanie, c) gorący klimat, duży dopływ wód słodkich, swobodna wymiana wód z oceanem, d) małe parowanie, niewielki dopływ wód rzecznych, swobodna wymiana wód z oceanem" - brzmiało inne zadanie.

Wśród zadań zamkniętych znalazły się także m.in. zadanie polegające na umiejętności odczytywania danych procentowych z diagramu kołowego oraz zadanie polegające na zamianie chemicznego wzoru strukturalnego na sumaryczny.

Posługując się zamieszczonym w teście wykresem zależności temperatury wrzenia wody od ciśnienia, gimnazjaliści musieli wybrać jedną z czterech odpowiedzi i podać, w którym z miejsc: w Zakopanem, na Szczycie Rysów, na plaży w Sopocie czy na Żuławach temperatura wody jest najniższa. Posługując się zaś dwoma mapami meteorologicznymi przedstawiającymi zasięg i intensywność opadów, odpowiedzieć z jakiego kierunku napływały nad Polskę masy powietrza przynoszące obfite opady.

Wśród 9 zadań otwartych (uczeń musi sam podać prawidłową odpowiedź) było m.in. zadanie brzmiące: "Ewa usiadła na ławce w odległości 6 m od domu Adama. Odbity od kałuży słoneczny promień poraził ją w oczy. To Adam z okna swego pokoju przesłał Ewie 'zajączka'. Oblicz, na jakiej wysokości Adam błysnął lusterkiem, jeśli promień odbił się w odległości 0,75 metra od Ewy, a jej oczy znajdowały się na wysokości 1 metra nad ziemią".

Inne zadanie otwarte brzmiało: "Pan Jan wpłacił 1200 zł do banku FORTUNA, w którym oprocentowanie wkładów oszczędnościowych jest równe 8% w stosunku rocznym. Ile wyniosą odsetki od tej kwoty po roku, a ile złotych pozostanie z nich panu Janowi, jeśli od kwoty odsetek zostanie odprowadzony podatek 20%?".

Zadania były różnie punktowane - za rozwiązanie prawidłowe uczeń może otrzymać od jednego do pięciu punktów (przy każdym zadaniu jest napisane, ile maksymalnie można uzyskać punktów). Maksymalnie z całego testu z wiedzy matematyczno-przyrodniczej można uzyskać 50 punktów.

Cały arkusz egzaminacyjny testu z wiedzy matematyczno - przyrodniczej jest już dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej: www.cke.edu.pl. (an)

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)