GeForce 8800 GTS 640 MB vs 320 MB - pamięć ma znaczenie


O tym, że karty graficzne z procesorami NVIDIA GeForce 8800 to aktualnie bezkonkurencyjne produkty, nie trzeba nikomu mówić. Dowiedliśmy to w naszych testach, z których dobitnie wynika, że ten nowatorski procesor rozkłada na łopatki wszystkich konkurentów. Jest tylko jedno "ale" - karty te były do tej pory bardzo drogie, co było spowodowane nie tylko zaawansowaną konstrukcją procesora i złożonym układem chłodzenia, lecz także niezwykle dużą ilością pamięci RAM. Wersja GTX ma jej aż 768 MB, a standardowy GTS - 640 MB. Teraz NVIDIA postanowiła zaatakować segment kart w cenie ok. 1300 zł i tak oto pojawił się GTS wyposażony "tylko" w 320 MB pamięci. Czy taka oszczędność ma sens i czy ilość pamięci przekłada się na różnice w wydajności? Sprawdźmy.

19.02.2007 13:30

GeForce 8800 GTS 320 MB w stosunku do wersji standardowej wyposażony jest tylko w połowę pamięci RAM ( standardowy GTS ma 640 MB takiej pamięci ). Poza tym karty nie różnią się architekturą procesora. Wciąż jest to GPU wyposażony w 96 zunifikowanych jednostek przetwarzania, które w zależności od potrzeb mogą dzielić pomiędzy siebie zadania związane z obróbką pikseli, wierzchołków czy dokonywać obliczeń fizycznych. O budowie procesora GF 8800 nie będziemy się szerzej rozpisywali, bowiem dokładnie zaprezentowaliśmy jego konstrukcję w artykule: GeForce 8800 GTX/GTS - graficzna rewolucja - http://www.pcworld.pl/news/102201.html. Warto jednak przypomnieć, że karty są w pełni zgodne z DirectX 10, który został opracowany z myślą o eliminacji "wąskich gardeł" w systemie. Takim wąskim gardłem ostatnio są procesory.

Obraz
© Testowany przez nas GF 8800 GTX w wersji ASUS-a

Teraz większość obliczeń ma być wykonywana przez procesor graficzny z ominięciem procesora głównego ( CPU ). Oczywiście, wprowadzono też szereg usprawnień jeśli chodzi o cieniowanie - w rezultacie gry będą wyglądały dużo lepiej niż obecnie. Niestety, aby to docenić trzeba poczekać na nowe tytuły ( m.in. długo oczekiwany Crysis ). Jakość obrazu również ulegnie polepszeniu. Procesor G80 obsługuje jednocześnie uruchomione funkcje pełnoekranowego wygładzania krawędzi ( AA ) oraz HDR ( realistyczne efekty oświetlenia i to ze 128-bitową precyzją obliczeń zmiennoprzecinkowych ). To docenimy już w aktualnie dostępnych grach.

Sprawdzian z pamięci

Nas interesowało tym razem coś innego - czy karta ogołocona z 320 MB pamięci RAM będzie się sprawowała tak samo czy gorzej niż wersja 640 MB. Aby to sprawdzić, do testu wybraliśmy podstawowy model karty z procesorem GeForce 8800 GTS 640 MB - ASUS EN8800GTS i model tego samego producenta wyposażony w 320 MB pamięci - ASUS EN8800GTS/HTDP/320M/A. Dla porównania do zestawienia dodaliśmy podkręcony fabrycznie model 320-megabajtowy firmy XFX oraz standardowy model GeForce 8800 GTX 768 MB.

Obraz
© GeForce 8800 GTS 320 MB serii XXX firmy XFX to model o podniesionej częstotliwości taktowania rdzenia procesora i pamięci

Z wydajnością różnie

Konfiguracja platformy testowej: procesor Intel Core 2 Duo X6800, płyta główna ASUS P5W DH Deluxe, 1 GB pamięci DDR 667, dysk twardy Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB, system operacyjny Windows XP Pro SP2, najnowsze sterowniki ForceWare i Catalyst.

Porównując wydajność standardowej karty GTS do modelu z o połowę mniejszą pamięcią, nie można wysnuć jednoznacznych wniosków odnośnie wydajności. Kupując tę kartę musicie zadać sobie pytanie, w jakie gry gracie. W części tytułów, które sprawdziliśmy 320 MB pamięci w żadnym stopniu nie wpływa na spadek wydajności, za to zwiększone częstotliwości pracy ( wersja XFX ) powodują, że tańszy model jest szybszy niż standardowa wersja. Z kolei część gier bardzo wrażliwie reaguje na mniejszą pamięć RAM. Przykładowo w grach F.E.A.R , Half Life 2, w wysokich rozdzielczościach ( szczególnie od 1600 x 1200 pikseli wzwyż ), zauważamy bardzo istotny spadek prędkości generowania klatek. To jednoznacznie wynika z mniejszej pojemności pamięci RAM. Wydaje się, że dla nadchodzących gier 320 MB może okazać się niewystarczające, choć takiej gwarancji w chwili obecnej dać nie możemy.

Obraz
© Dane techniczne i wyniki testów kart graficznych

Pewne jest to, że nawet pomimo spadku wydajności karta ta jest na tyle szybka aby zapewnić płynną rozgrywkę w dowolnej grze w rozdzielczości do 1920 x 1200 pikseli. Z tego też względu wydaje się, że GeForce 8800 GTS z 320 MB pamięci to dobry wybór dla tych, którzy chcą kupić bardzo nowoczesny produkt za w miarę przystępną cenę. Różnica pomiędzy wersją 320 MB, a 640 MB to ok. 300 zł. Musicie sobie sami odpowiedzieć na pytanie, czy warto dopłacić. Osoby, dla których problemem nie będzie dodatkowy wydatek, powinny rozważyć zakup "pełnego" modelu - otrzymacie gwarancję dobrych osiągów nawet w dopiero zapowiadanych grach; z drugiej strony - o ile nie macie monitora o rozdzielczości powyżej 24" także kupno modelu 320-megabajtowego będzie sensownym wyborem.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)