G®upa Laokoona Tadeusza Różewicza w Teatrze Wybrzeże
Kicz, pastisz, cytat. Niekończący się układ kulturowych odniesień. Po latach nieobecności na polskiej scenie teatralnej Grupa Laokoona Tadeusza Różewicza powraca i wciąż zaskakuje aktualnością podejmowanych tematów.
13.02.2007 | aktual.: 13.02.2007 13:14
G®upa Laokoona, niezależna grupa twórcza która w Teatrze Wybrzeże zrealizuje tekst Różewicza, poprzez konfrontację trzech obecnych w sztuce pokoleń – Dziadka, Ojca i Córki – przeprowadza wiwisekcję kultury, którą nazywa „kulturą surowców wtórnych”, sam dramat zaś sztuką o kopii.
„Chcę być sobą!” powtarzają po kolei bohaterowie dramatu. Owo pragnienie autentyczności dotyczy zarówno sfery rodzinnej, międzyludzkiej, jak i kulturowej. Jedna i druga zbudowana jest bowiem z przypadkowo dobieranych konwencji i słów pozbawionych znaczenia.
Chaotyczny, niekonsekwentny obraz świata, jaki wyłania się z dramatu Różewicza, G®upa opisuje nowoczesnym, popowym instrumentarium wychodząc z założenia, że teatr poddany zostaje działaniu tych samych mechanizmów, co reszta kultury. Poprzez nieciągłość narracji, natrętną obecność środków wizualnych, autoironiczność i grę konwencją G®upa uruchamia w przedstawieniu dyskusję o naturze sztuki. Jednocześnie powątpiewa w możliwości autentycznej artystycznej ekspresji.
G®upa Laokoona to zapis momentu, w którym skończyła się kultura – podkreśla G®upa, by następnie zadać pytanie, na ile nam ten stan odpowiada. G®upa Laokoona to niezależna formacja twórczo-krytyczna, której podstawowym polem zainteresowania jest współczesna popkultura. Oznacza to, że również na całą kulturę wysoką G®upa patrzy przez pryzmat popu i tym duchu ją interpretuje.
Bardzo trudno wskazać dokładny czas powstania G®upy, równie ciężko przypisać G®upę do konkretnego miejsca – pomysł, by ją powołać do życia powstał w niewielkim, trzydrzwiowym samochodzie gdzieś na trasie Kraków – Poznań, a może Poznań – Kraków. G®upa nie stawia sobie żadnych ograniczeń co do formy wypowiedzi, akceptuje wszystko – od słowa, poprzez dźwięk, ruch, po wszelkie środki wizualne.
Pierwszym dużym przedsięwzięciem G®upy było zorganizowanie w zeszłym roku serii wystaw w prywatnych mieszkaniach w Krakowie. Akcja zatytułowana była POParcie i wyrażała aktywny stosunek twórców do popu. Pod koniec roku 2006 G®upa wydała płytę zatytułowaną recordings. Płyta została wydana w ściśle limitowanym nakładzie jednego egzemplarza. Realizując recordings, G®upa postawiła sobie za zadanie zrewidowanie formuły prostej piosenki popowej.
Najnowszym projektem G®upy jest realizacja spektaklu G®upa Laokoona w Teatrze Wybrzeże. Oczywiste było, że w którymś momencie twórcy G®upy sięgną po ten dramat Tadeusza Różewicza – tekst/manifest. Spektaklowi będzie towarzyszył zestaw działań plastycznych. (js)
Realizacja:
G®upa Laokoona
Reżyseria:
Jarosław Tumidajski
Występują:
Mirosław Baka, Monika Chomicka, Krzysztof Gordon, Jerzy Gorzko, Dorota Kolak, Mirosław Krawczyk, Katarzyna Maciąg (PWST), Zbigniew Olszewski