Fundusze unijne ratują polskie drogi
Jako jeden z największych beneficjentów
pożyczek Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego
Polska dziesięciokrotnie zwiększyła dynamikę odnowy nawierzchni
dróg - informuje "Puls Biznesu".
27.10.2005 07:23
Do 2001 r. średnio w naszym kraju remontowano rocznie ok. 200 km dróg krajowych. W latach 2002-2005 wyremontowanych zostało ponad 5 tys. km, co stanowi ok. 30 proc. długości całej sieci dróg krajowych.
Od 2003 r. utrzymuje się wzrost długości remontowanych tras. W 2003 r. był to 1 tys. km, w 2004 r. - 1,8 tys. km, a w 2005 r. - 1,7 tys. km. W 2009 r. blisko 90 proc. wszystkich dróg krajowych zostanie dostosowanych do tzw. poziomu europejskiego. Działania prowadzone prze lata 2002-2003 spowodowały zatrzymanie procesu degradacji nawierzchni drogowych.
Roczny budżet drogowy Polski to ok. 8-9 mld zł. Utrzymanie tego poziomu lub jego wzrost jest jedyną gwarancją, że w ciągu najbliższych lat nadrobione zostaną drogowe zaległości.
Na budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad składają się wpływy z budżetu państwa, niskooprocentowane pożyczki Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, pochodzące m.in. z opłaty paliwowej środki Krajowego Funduszu Drogowego. Najważniejszym składnikiem są jednak fundusze Unii Europejskiej.
Dzięki Funduszowi Spójności rozbudowywane są tranzytowe szlaki komunikacyjne, a dzięki Europejskiemu Funduszowi Rozwoju Regionalnego - mniejsze trasy o znaczeniu regionalnym. Zagospodarowana już została cała pula środków przyznanych Polsce w ramach FS na lata 2004-2006, czyli około 1 mld euro.