PolskaFloriańska coraz droższa, a klientów coraz mniej

Floriańska coraz droższa, a klientów coraz mniej

Wynajem metra kwadratowego kosztuje tutaj średnio 300 zł. Czy trzeba być krezusem, żeby utrzymać się na Floriańskiej? Trzeba. Nic dziwnego - jest druga na liście najdroższych ulic w Polsce - pisze Marta Paluch.

Floriańska coraz droższa, a klientów coraz mniej
Źródło zdjęć: © Naszemiasto.pl

To jednak paradoks. Sprzedawcy na głównym deptaku Krakowa narzekają, że odkąd otwarto Galerię Krakowską, obroty spadły im nawet o połowę. Ale czynsze na tej ulicy rosną. Możliwe? Oczywiście. Jak podkreślają znawcy rynku, po prostu słabsi odpadną z tego wyścigu.

Nasza ulica jest druga - po Nowym Świecie
W zestawieniu najdroższych ulic handlowych świata, które przygotowała firma Cushman & Wakefield, Floriańska jest druga na liście polskich ulic handlowych. W porównaniu do tuzów, którzy okupują światową czołówkę tego rankingu od lat, lokale w naszych kamienicach są jednak tanie jak barszcz.

No bo gdzie nam z cenami do nowojorskiej Piątej Alei (I miejsce), gdzie wynajęty metr kosztuje 1,392 tys. euro miesięcznie. Blado wypadamy też przy Polach Elizejskich w Paryżu, gdzie można sobie wynająć mały sklepik za "jedyne" 613 euro za metr.

Warszawski Nowy Świat też jest droższy od Floriańskiej. Tam metr kwadratowy sklepu do wynajęcia to koszt 85 euro miesięcznie. A na Floriańskiej - 79 euro. Więc, jeśli dobrze policzyć, sprzedawca hot dogów na Piątej Alei, wynajmujący lokal liczący cztery metry kwadratowe, mógłby sobie za taką samą kasę zaszaleć na Floriańskiej. Stać by go było na 70-metrowy lokal!

57 tysięcy miesięcznie

Lokali do wynajęcia za Bramą Floriańską jest niemało. Spróbowaliśmy taki znaleźć. Na ząb najpierw wzięliśmy najtańsze. 16 metrów kwadratowych - 1,5 tys. złotych. Taniocha! - Są duże witryny, ale w pasażu handlowym, nie wychodzą na ulicę - informuje pośrednik z biura. Czyli lokal w korytarzu. Odpada.

Następny - biuro usługowe, 12 metrów. Trochę droższe - 1,8 tys. zł miesięcznie. Ale bez okien! Ogłoszenie zapewnia jednak, że jest... dobre oświetlenie. No, wreszcie jest! 26 metrów, witryna na Floriańską, duża. Czynsz - 26 tys. złotych miesięcznie, odstępne - 50 tys. zł. Odstępne to zapłata za meble i inne sprzęty, które właściciel zostawił w lokalu.

W końcu zasadzamy się na duży lokal (róg Tomasza), który do niedawna zajmował Bank Millenium. 165 metrów, piękne witryny. 57 tysięcy zł miesięcznie. - Jest jeszcze piwnica, 221 metrów, 22 tysiące za miesiąc. Można tam zrobić restaurację, jest pozwolenie na działalność gastronomiczną - kusi pełnomocniczka właściciela. Przyznaje, że handel na Floriańskiej trochę się pogorszył, ale czynszu obniżyć bardzo nie może. - Zawsze to główna ulica handlowa - podkreśla.

Taniej już nie będzie
O tym, że na Floriańskiej taniej nie będzie, jest przekonany analityk rynku nieruchomości Krzysztof Bartuś. - Przez pierwsze dwa lata działania Galerii Krakowskiej rzeczywiście czynsze gwałtownie spadły, bo zabrała sklepom w centrum miasta najlepszych klientów - mówi. Dodaje jednak, że niedługo potem stawki przy Floriańskiej wróciły do poprzedniego stanu, a nawet poszły w górę. Według danych Cushman & Wakefield, w ostatnim roku wzrosły o 2,5%. To paradoks, bo klientów tam coraz mniej.

Jest na to jednak wytłumaczenie. - Czynsz w galerii to średnio 35-50 euro za metr, ale po pierwsze, te ceny ciągle rosną, a po drugie - na takie miejsce trzeba długo czekać. I najemca, jeśli się śpieszy, może wziąć lokal przy Floriańskiej - podkreśla. Tłumaczy też, że w galerii w zasadzie nie ma małych lokali, a jeśli są - to drogie (80 euro/m ). Wynika więc z tego, że Floriańska zawsze będzie miała chętnych, by wynająć sklep. Pytanie tylko, kim będą.

- Po prostu nierentowne usługi i handel przeniosą się w tańsze miejsca - np. do oficyn, do prestiżowych kamienic wprowadzą się np. marki odzieżowe. Każda z nich konsekwentnie bowiem prowadzi taką politykę, żeby na głównych ulicach dużych miast mieć witrynę - podkreśla Krzysztof Bartuś. Czy to oznacza, że Floriańska stanie się, tak jak Piąta Aleja, ekskluzywną ulicą dla bogatych? Niekoniecznie.

Po pierwsze, według analityków, znajdzie się tu miejsce na różne artykuły - od tańszych po rzeczywiście ekskluzywne. - Po drugie, nie zapominajmy, że część kamienic jest własnością gminy (np. przy Floriańskiej 3 - tam jest m.in. jazz Klub u Muniaka, 22 i 32) lub fundacji. One nie muszą ze wszelką cenę podbijać czynszu. Mogą zgodzić się na niższy, jeśli chcą wspomóc instytucje, które ich zdaniem powinny się mieścić na tej ulicy - kwituje Krzysztof Bartuś.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.