Firmy płacą mediom - uważają Polacy
47% Polaków uważa, że media przyjmują
pieniądze od firm w zamian za publikowanie na ich temat samych
pozytywnych informacji, a 32% jest zdania, że nie ma nic
złego w tym, że firma płaci dziennikarzowi lub redakcji za
przychylny artykuł, bez wskazywania, że jest to reklama - wynika z
badań przeprowadzonych przez firmę SMG/KRC.
03.12.2004 | aktual.: 03.12.2004 14:56
Ich wyniki zaprezentowano na konferencji prasowej w Warszawie.
Z badań wynika zarazem, że wiarygodność mediów jest oceniana wysoko. Polskie stacje radiowe za wiarygodne uznaje 63% Polaków, na drugim miejscu znalazły się gazety lokalne (59%), dalej gazety ogólnopolskie (55%). Stacje telewizyjne za wiarygodne uznało 54% badanych.
Badanie było elementem kampanii "Czyste Informacje", jaką jesienią tego roku zainicjował Związek Firm Public Relations, a której celem jest ograniczenie zjawiska "kupowania" materiałów dziennikarskich w mediach. Sondaż miał dwie części: w jednej pytano o opinie Polaków powyżej 15 roku życia, a w drugiej - specjalistów z branży mediów i public relations.
Blisko dwie trzecie badanych specjalistów (65%) zadeklarowało, że wiarygodność mediów w Polsce jest podobna do mediów Unii Europejskiej.
Jednocześnie ponad połowa biorących udział w sondażu specjalistów uznała, że często lub zawsze zarówno media ogólnopolskie, jak i regionalne publikują materiały o firmie lub produkcie w zamian za płatną reklamę.
Pogoń za informacją skutkuje tym, że nie zawsze informacje są sprawdzone, z drugiej strony wydawcy prasy, w pogoni za wielkością sprzedaży, za przychodami, też zapominają, że obowiązują określone zasady, których nie powinno się naginać dla potrzeb czysto finansowych - powiedział na konferencji dyrektor Izby Wydawców Prasy Maciej Hoffman.
Dodał, że wszyscy musimy sobie z tym problemem jakoś poradzić, bowiem jeśli media cieszą się jeszcze dzisiaj 50-procentowym zaufaniem, a jednocześnie ponad 30% badanych zgadza się z tym, że komuś za coś się płaci, to znaczy, że społeczeństwo zaczyna przyzwyczajać się do takiego stanu rzeczy - a jest to coś nienormalnego - zaznaczył Hoffman.
Badanie przeprowadzono w dniach 11-17 października 2004, na ogólnopolskiej, reprezentatywnej i imiennej grupie dorosłych osób między 15, a 75 rokiem życia oraz w dniach 15 października - 16 listopada 2004 na próbie celowej 287 specjalistów public relations, dziennikarzy, wydawców i specjalistów komunikacji marketingowej.