Firma reklamowa musi zapłacić 3 mln dolarów kary
Firmy rozpowszechniające oprogramowanie adware nie mogą czuć się bezpiecznie.
06.11.2006 07:10
Internetowa firma reklamowa - Zango Inc. musi zapłacić 3 miliony dolarów kary za to, że stworzone przez nią oprogramowanie pop-up instalowało się na komputerach internautów bez ich zgody, orzekł w piątek amerykański sąd.
Zango musi też umożliwić użytkownikom internetu usunięcie niechcianego oprogramowania z komputerów osobistych. Federalna Komisja Handlowa ( Federal Trade Commission) orzekła również, że w przyszłości jej oprogramowanie może być instalowane na komputerach internautów wyłącznie za ich zgodą.
W specjalnym oświadczeniu, szefowa działu ochrony konsumentów FTC Lydia Parnes napisała: „komputery klientów są ich własnością zatem to oni decydują co się na nich znajdzie i nie muszą akceptować jakiejkolwiek treści, której nie chcą”.
FTC ujawniła, że program adware firmy Zango był rozpowszechniany razem z innymi, darmowymi programami takimi jak wygaszacie ekranu, programy p2p, gry i narzędzia bez podania informacji, że ich instalacja wiąże się również z pobraniem programu adware. W innych przypadkach programiści Zango wykorzystywali luki bezpieczeństwa w przeglądarkach internetowych, aby umożliwić instalację swojego oprogramowania. Jest ono trudne zarówno do wykrycia jak i usunięcia, tak, że niezauważalne usunięcie oprogramowania możliwe jest przez instalację specjalnego kodu na komputerze klienta.
Zango przestrzegając zalecenia FTC przyjął w ostatnim czasie rozwiązania, które mają zlikwidować problemy z instalującym się bez wiedzy internauty oprogramowaniem.
“Bardzo żałujemy i przepraszamy za negatywne skutki naszych działań” napisał w oświadczeniu umieszczonym na stronie internetowej Zango prezes firmy Keith Smith.
Ponadto Zango poinformowało, że jego nowe oprogramowanie zostało już wdrożone w celu monitorowania programów adware i zapobieganiu pobierania ich na komputery użytkowników bez ich zgody.