Trwa ładowanie...
26-02-2009 12:30

F-16 jednak będą latać - zajście w Krzesinach to "incydent"

Przypadek utraty sterowności w samolocie F-16 z bazy w Krzesinach, do której doszło w połowie lutego w czasie ćwiczeń, to incydent niewymagający zawieszenia lotów - powiedział rzecznik 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego kpt. Waldemar Krzyżanowski.

F-16 jednak będą latać - zajście w Krzesinach to "incydent"Źródło: AFP, fot: Marwan Naamani
d2p7fos
d2p7fos

Potwierdził, że zajście bada komisja wypadków lotniczych. - W regulaminach jest tak, że każde zdarzenie lotnicze musi zbadać komisja, tak jest również w tym przypadku - powiedział Krzyżanowski.

Według "Rzeczpospolitej", która opisała zajście, "było blisko katastrofy", a maszyna "spadała przez dwa kilometry, robiąc niesterowalne beczki".

Zdaniem kpt. Krzyżanowskiego, zdarzenie nie było groźne. - Doszło do utraty sterowności na wysokości ok. 10 tys. metrów, która po ułamkach sekundy została odzyskana - podał.

Maszyna wróciła do bazy, gdzie pozostanie do czasu wyjaśnienia przez komisję okoliczności zdarzenia. Pozostałe F-16 stacjonujące w Krzesinach wykonują normalne zadania.

d2p7fos

Rzecznik podkreślił, że przypadek ten zakwalifikowano jako incydent, a wtedy nie podejmuje się decyzji o wstrzymaniu lotów wszystkich maszyn.

Zdaniem Krzyżanowskiego, sytuacje chwilowej utraty sterowności zdarzają się we wszystkich typach samolotów bojowych.

- To jest wkomponowane w pracę każdego pilota i może się wydarzyć przy każdym typie samolotu. Samolot to urządzenie, które funkcjonuje przy bardzo dużych obciążeniach i ma masę części. W przypadku F-16 jesteśmy o tyle bezpieczniejsi, że są to maszyny na tyle nowoczesne, że pilot odpowiednio wcześnie otrzymuje informacje o wszelkich odchyleniach od normy i może szybciej zareagować - uważa.

Umowę o dostawie 48 wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 Block 52+ podpisano wiosną 2003 r. Pierwsze maszyny przyleciały do Polski w listopadzie 2006. W grudniu ub.r. dotarły ostatnie trzy maszyny. Siły Powietrzne mają 36 samolotów w jednomiejscowej wersji C oraz 12 dwumiejscowych, w wersji D. Cały program wdrożenia "Jastrzębi", jak nazwano w Polsce F-16, tj. realizacja ostatniej zakontraktowanej usługi, ma się zakończyć w 2014 roku.

d2p7fos

Dostawom F-16, produkowanym przez koncern Lockheed Martin, od początku towarzyszyły niesprawności. Przylot pierwszych dwóch maszyn opóźnił się o dwa dni - samoloty zawróciły, gdy w jednym z nich aparatura pokładowa zasygnalizowała niesprawność niektórych systemów.

W ub.r. głośno było w mediach o "Jastrzębiach", gdy w październiku w jednej z maszyn pękła opona w czasie lądowania w Łasku (woj. łódzkie). Maszyna została zatrzymana przy użyciu liny hamującej i na jakiś czas zablokowała pas. Z tego powodu pozostałe pięć maszyn, które odbywały wtedy lot skierowano na lotnisko zapasowe - Okęcie.

Nie było to pierwsze lądowanie F-16 na Okęciu. Zdarzyło się to m.in. w marcu - wówczas przyczyną była usterka oprogramowania. Doszło do tego także we wrześniu 2007 r., kiedy piloci poczuli dym w kabinie (spowodowany jak później ustalono niegroźnym zwarciem w instalacji elektrycznej) i awaryjnie lądowali.

d2p7fos

W 2007 r. odnotowano ponad tysiąc niesprawności i usterek w samolotach F-16, które jednak według statystyk nie są najbardziej usterkowym samolotem polskiego wojska. Na kilkaset nieprawidłowości tylko w kilku przypadkach załoga przerywała lot. Przedstawiciele Sił Powietrznych podkreślają, że F-16 dzięki rozbudowanej elektronice pozwala wcześnie dostrzec najdrobniejsze nieprawidłowości. Ze względu na procedury bezpieczeństwa przerywa się wtedy zadania, które w warunkach bojowych można by kontynuować.

F-16 stacjonują w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu oraz 32. Bazie Lotniczej w Łasku.

d2p7fos
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2p7fos
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj