Ekolodzy będą łorganizować Euro 2012
Organizacje ekologiczne chcą włączyć się w
przygotowania do piłkarskich Mistrzostw Europy Euro 2012. W tej
sprawie skierowały list do premiera.
Jak poinformował na konferencji prasowej Marcin Harembski z Koalicji Lanckorońskiej (zrzeszającej organizacje ekologiczne), ekolodzy chcą, by przygotowania do Euro 2012 nie miały negatywnego wpływu na środowisko.
Czekamy na odpowiedź z Kancelarii Premiera i na reakcje Komitetu Organizacyjnego. Mamy nadzieję, że zostaniemy włączeni w organizację mistrzostw - podkreślił Harembski. Dodał, że zgodnie z prawem, premier ma jeden miesiąc na odpowiedź. Poinformował, że ukraińskie organizacje ekologiczne również mają przesłać swoim władzom podobny list.
Obecny na konferencji Jarema Dubiel z organizacji ekologicznej "Earth hands and houses" zaapelował, aby do instalacji mieszkaniowych i sportowych budowanych na Euro 2012 użyto zielonych dachów. Dobrze by było, aby te dachy zawierały panele słoneczne, mogące wytwarzać energię elektryczną- powiedział. Ekspert podkreślił, że obiekty powinny być budowane z materiałów ekologicznych (m.in. z prasowanej kostki słomianej, bloczków gliniano-słomianych).
Zdaniem Andrzeja Kassenberga z Instytutu na rzecz Ekorozwoju, Polska powinna ograniczyć emisję gazów cieplarnianych. Trzeba zaplanować tak przedsięwzięcia, aby uzyskać przynajmniej zerowy efekt z punktu widzenia emisji gazów cieplarnianych. Taki cel powinny sobie postawić Polska i Ukraina, jeżeli chcą być postrzegane jako odpowiedzialne kraje z punktu widzenia środowiskowego i przyszłych pokoleń - podkreślił Kassenberg. Jego zdaniem, emisje gazów cieplarnianych powinny być kompensowane przez zalesianie.
Według ekspertów, dodatkowe emisje gazów cieplarnianych podczas imprez sportowych są związane z transportem, noclegami kibiców i budową obiektów. Podczas Euro 2012 - ich zdaniem - powinna być prowadzona kampania promocyjna transportu zbiorowego, zwłaszcza kolei.
Koalicja Lanckorońska zrzesza organizacje ekologiczne, które działają na rzecz ograniczania negatywnego wpływu transportu na środowisko.