Dziennikarze polonijni z 30 krajów spotkają się na zjeździe
XVIII Światowe Forum Mediów Polonijnych, które skupia ok. 150 polskich dziennikarzy z ponad 30 krajów świata, odbędzie się od 8 do 15 września w Poznaniu i Tarnowie.
- Dla dziennikarzy Forum to czas na ładowanie akumulatorów polskością, ale też czas na nawiązywanie znajomości, na kontakty biznesowe, na turystyczne odkrywanie Polski - powiedział Stanisław Lis, prezes zarządu stowarzyszenia Małopolskie Forum Współpracy z Polonią, które organizuje wydarzenie.
Jak podkreślił Lis, celem imprezy jest wykorzystanie mediów polonijnych "do budowy więzi społecznych, gospodarczych i kulturalnych pomiędzy środowiskami Polonii a krajem".
W programie tegorocznego Forum są liczne prezentacje regionu wielkopolskiego: dziennikarze zwiedzą kilkanaście miejscowości, odbędą spotkania z przedstawicielami samorządów, będą uczestniczyć w konferencjach i seminariach m.in. na temat rozwoju gospodarczego Wielkopolski. W programie są również atrakcje artystyczne i typowo turystyczne, jak przelot samolotem nad Piłą i Doliną Noteci.
- Dziennikarze przyjeżdżają tu po to, by pracować - zapewniał Lis. Według niego, efektem ich obecności na Forum co roku jest kilka tysięcy materiałów prasowych na temat Polski w różnych mediach polonijnych na całym świecie.
Tematem stałym Forum, od 1993 r. jest "Rola mediów polonijnych w tworzeniu kontaktów środowiskowych i utrzymywaniu więzi z krajem. Promocja Polski w świecie". W tym roku tematami regionalnymi są: "Gospodarna Wielkopolska" i "Poznań miastem targów, konferencji i kongresów".
Idea światowych spotkań mediów polonijnych zrodziła się w Tarnowie i tradycyjnie Forum rozpoczyna się w tym mieście. Później uczestnicy "wędrują" w różne regiony Polski po to, by następnie promować je na świecie. Od 1993 r. uczestnicy Forum odwiedzili już 10 regionów naszego kraju. Jak zapewniają organizatorzy, Forum to "profesjonalna promocja gospodarcza, kulturalna i turystyczna Polski poprzez samorządy, firmy, instytucje kultury, zabytki, produkty turystyczne".
Forum jest organizowane dzięki wsparciu finansowemu Senatu, MSZ, samorządów, firm prywatnych. Stowarzyszenie, które je organizuje, działa non profit. Polska Agencja Prasowa jest jednym ze patronów medialnych wydarzenia.