Trwa ładowanie...
d2h3hi7
gospodarka
07-09-2005 15:15

Dwie trzecie rodziców daje swoim dzieciom kieszonkowe

Dwie trzecie rodziców (66%) dzieci w
wieku 4-18 lat daje swoim pociechom - przynajmniej od czasu do
czasu - kieszonkowe. Średnio wynosi ono ok. 50 zł miesięcznie,
przy czym najstarsze dzieci (16-18 lat) otrzymują średnio już 76
zł miesięcznie. Pieniądze te wydają przede wszystkim na słodycze -
wynika z najnowszego badania Ipsos.

d2h3hi7
d2h3hi7

Wyniki sondażu wskazują, że dzieci najczęściej dostają pieniądze w formie nieregularnych wypłat od rodziców, w zależności od ich możliwości finansowych oraz potrzeb dzieci (robi tak 75% rodziców) oraz jako prezenty (Gwiazdka, urodziny itp. - 71%) od dziadków bądź dalszych krewnych.

40% badanych rodziców daje dzieciom pieniądze regularnie, w formie tygodniówki, bądź stałej miesięcznej "pensji". 15% nagradza swoje dzieci za postępy w nauce, 12% płaci dzieciom za prace wykonywane w domu, identyczny odsetek dzieci (12%) otrzymuje wynagrodzenie za prace wykonywane poza domem.

Według Ipsos, dzieci i młodzież najczęściej wydają swoje pieniądze na słodycze (w opinii 65% rodziców), karty do telefonu/rachunek telefoniczny (11%), napoje (10%), gazety i czasopisma (10%), zabawki (10%), kosmetyki (8%) i gry komputerowe (7%).

Ale część dzieci oszczędza pieniądze na jakiś konkretny cel, albo po to, aby je mieć. Takie zachowanie dotyczy wszystkich grup wiekowych.

d2h3hi7

Badania Ipsos wykazały, że dzieci biorą ponadto czynny udział w wydawaniu pieniędzy rodziców. W zdecydowanej większości badanych rodzin, dzieci towarzyszą swoim rodzicom podczas zakupów wywierając wpływ na rodzaj kupowanych towarów.

Spośród badanych kategorii produktów, dzieci najczęściej mają wpływ na wybór marek jogurtów i serków, w dużym stopniu decydują także o wyborze rodzaju płatków śniadaniowych i pasty do zębów. Mają ponadto wpływ na wybór sprzętu grającego (odtwarzacze, wieże, magnetofony itp.) oraz odzieży i obuwia dla siebie.

Generalnie im starsze dziecko, tym jego udział w wyborze marek czy produktów wzrasta. Szczególnie widoczne jest to w zakresie zakupów sprzętu nowoczesnych technologii, jak telefony komórkowe, komputery i oprogramowanie czy gry komputerowe. Starsze dzieci (11- 18 lat) w znacznej mierze pełnią już rolę głównych doradców w tych zakupach.

Sondaż został przeprowadzony pomiędzy 3 a 9 sierpnia 2005 roku na próbie 1018 Polaków w wieku 15 i więcej lat.

d2h3hi7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2h3hi7
Więcej tematów