Dwie trzecie rodziców daje swoim dzieciom kieszonkowe
Dwie trzecie rodziców (66%) dzieci w
wieku 4-18 lat daje swoim pociechom - przynajmniej od czasu do
czasu - kieszonkowe. Średnio wynosi ono ok. 50 zł miesięcznie,
przy czym najstarsze dzieci (16-18 lat) otrzymują średnio już 76
zł miesięcznie. Pieniądze te wydają przede wszystkim na słodycze -
wynika z najnowszego badania Ipsos.
Wyniki sondażu wskazują, że dzieci najczęściej dostają pieniądze w formie nieregularnych wypłat od rodziców, w zależności od ich możliwości finansowych oraz potrzeb dzieci (robi tak 75% rodziców) oraz jako prezenty (Gwiazdka, urodziny itp. - 71%) od dziadków bądź dalszych krewnych.
40% badanych rodziców daje dzieciom pieniądze regularnie, w formie tygodniówki, bądź stałej miesięcznej "pensji". 15% nagradza swoje dzieci za postępy w nauce, 12% płaci dzieciom za prace wykonywane w domu, identyczny odsetek dzieci (12%) otrzymuje wynagrodzenie za prace wykonywane poza domem.
Według Ipsos, dzieci i młodzież najczęściej wydają swoje pieniądze na słodycze (w opinii 65% rodziców), karty do telefonu/rachunek telefoniczny (11%), napoje (10%), gazety i czasopisma (10%), zabawki (10%), kosmetyki (8%) i gry komputerowe (7%).
Ale część dzieci oszczędza pieniądze na jakiś konkretny cel, albo po to, aby je mieć. Takie zachowanie dotyczy wszystkich grup wiekowych.
Badania Ipsos wykazały, że dzieci biorą ponadto czynny udział w wydawaniu pieniędzy rodziców. W zdecydowanej większości badanych rodzin, dzieci towarzyszą swoim rodzicom podczas zakupów wywierając wpływ na rodzaj kupowanych towarów.
Spośród badanych kategorii produktów, dzieci najczęściej mają wpływ na wybór marek jogurtów i serków, w dużym stopniu decydują także o wyborze rodzaju płatków śniadaniowych i pasty do zębów. Mają ponadto wpływ na wybór sprzętu grającego (odtwarzacze, wieże, magnetofony itp.) oraz odzieży i obuwia dla siebie.
Generalnie im starsze dziecko, tym jego udział w wyborze marek czy produktów wzrasta. Szczególnie widoczne jest to w zakresie zakupów sprzętu nowoczesnych technologii, jak telefony komórkowe, komputery i oprogramowanie czy gry komputerowe. Starsze dzieci (11- 18 lat) w znacznej mierze pełnią już rolę głównych doradców w tych zakupach.
Sondaż został przeprowadzony pomiędzy 3 a 9 sierpnia 2005 roku na próbie 1018 Polaków w wieku 15 i więcej lat.