PolskaDostałeś kiepski prezent? Tak możesz go zwrócić!

Dostałeś kiepski prezent? Tak możesz go zwrócić!

Święta Bożego Narodzenia już za nami! Oprócz pięknie przybranej choinki i świątecznych przysmaków zostaliśmy z górą prezentów. Jedne podobają nam się i pasują jak ulał. Ale inne mniej trafiają w nasze gusta czy - jak to bywa w przypadku ubrań - niekoniecznie są odpowiednio dobrane. Co zrobić, jeśli dostaniemy całkowicie nietrafiony prezent?

Dostałeś kiepski prezent? Tak możesz go zwrócić!
Źródło zdjęć: © newspix.pl | Tomasz Ozdoba

29.12.2011 | aktual.: 29.12.2011 11:03

Problem prezentów, które nie do końca nam się podobają pojawia się co roku. Nie bez powodu portale aukcyjne tuż po świętach przeżywają prawdziwe oblężenie.

Warto jednak pamiętać, że sprzedaż prezentu na pewno nie jest dobrym rozwiązaniem. Nie warto też oddawać go znajomemu, ponieważ prędzej czy później sytuacja wyjdzie na jaw, a my na pewno nie będziemy czuć się z tym dobrze.

- Bardzo często zdarza mi się, że dostaję prezenty, które nie do końca trafiają w mój gust - mówi Aneta Olędzka (18 l.) mieszkanka Mazur. W takiej sytuacji trzeba dobrze przemyśleć, jak się zachować, aby nie urazić bliskiej nam osoby.

Jeśli jesteśmy pewni, że w żaden sposób nie wykorzystamy sprezentowanej nam rzeczy, warto porozmawiać z osobą, która nam ją kupiła. Podkreślmy atuty danego prezentu, piękną fakturę bluzki czy wzór szalika, a przy tym zasugerujmy delikatnie, że chcielibyśmy towar wymienić np. z powodu rozmiaru.

Podpytajmy dyskretnie o paragon czy pomoc przy wymianie. Jeśli zrobimy to umiejętnie, osoba, która zrobiła nam prezent, na pewno nie będzie miała nam za złe tego pomysłu.

A w przyszłym roku? Mówmy o swoich życzeniach konkretniej! A na razie skorzystajcie z porad poniżej jak sprawnie zwrócić niechciany prezent. Zobacz, jak to zrobić.

Zwrot z paragonem i bez

Jeśli chcesz oddać swój prezent i masz paragon, nie powinno być problemu ze zwrotem nieużywanego towaru, jeśli oczywiście dany sklep przyjmuje "zwroty". Musisz pamiętać, że zgodnie z prawem zwrot towaru zgodnego z umową, czyli bez wad jest sprawą indywidualną sprzedawcy. Na szczęście większość sklepów dopuszcza obecnie oddanie towaru.

Jeśli nie masz paragonu, również możesz oddać towar (jeśli sklep przyjmuje zwroty). Paragon fiskalny jest tylko jednym z dowodów, że doszło do zakupu. Można udowodnić to np. okazując wydruk z terminalu kart płatniczych, wyciągi z konta, fakturę VAT czy opierając się na relacji świadka.

Możliwość reklamacji bez paragonu reguluje art. 11 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.)

Nie musisz mieć opakowania

Jeśli rzecz jest oryginalnie zapakowana, może działać to na twoją korzyść. Oryginalne, nienaruszone opakowanie jest zawsze dowodem dla sprzedawcy, że rzecz jest nieużywana i na pewno pomoże podczas starania się o zwrot.

Jeśli nie masz oryginalnego opakowania, sprzedawca nie może odmówić reklamacji.

Możliwość reklamacji bez oryginalnego opakowania reguluje art. 11 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.)

A co z prezentem zakupionym w internecie?

Jeśli Twój prezent został kupiony w sieci, masz możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od zawarcia umowy. Sprzedawca ma natomiast 14 dni na zwrot zapłaconej przez ciebie sumy.

Możliwość zwrotu towaru zakupionego przez internet reguluje Art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z dnia 31marca 2000 r.)

Polecamy w wydaniu internetowym fakt.pl:
To nie SPA. Tak wygląda izba wytrzeźwień

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)