Dopalacze kilometrów, jazda pod wpływem lub bez prawa jazdy. Warszawa kontroluje przewoźników
Podczas pierwszego półrocza 2015 roku w Urząd m.st. Warszawy prowadził kontrole przewoźników operujących na terenie m.st. Warszawy. Łącznie przeprowadzono 932 kontrole. W 354 przypadkach stwierdzono nieprawidłowości.
Urząd m.st. Warszawy wspólnie z policją, Urzędem Kontroli Skarbowej, Inspekcją Handlową, Inspekcją Transportu Drogowego oraz Strażą Miejską m.st. Warszawy nieustannie prowadzi działania kontrolne przewoźników. Mają one na celu sprawdzenie legalności prowadzenia przewozu osób samochodem osobowym i taksówką na terenie stolicy oraz przestrzegania obowiązujących norm prawnych.
W 38 proc. przypadków stwierdzono nieprawidłowości. Do najczęstszych uchybień należały:
- kierowanie pojazdem przez kierowców, którzy nie zdali egzaminu z przepisów i topografii miasta (73,4%);
- wykonywanie transportu drogowego osób taksówką bez licencji (18,6%);
- wykonywanie transportu taksówką pojazdem niewpisanym do licencji;
- brak kasy fiskalnej,
- brak prawa jazdy (zatrzymane za punkty karne lub wyrokiem sądu za kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu).
Ponadto trzech z kontrolowanych kierowców posługiwało się podrobionym identyfikatorem, a dwóch prowadzących taksówki kierowało pojazdem pod wpływem alkoholu (kierowcy zostali zatrzymani przez funkcjonariuszy policji). Skontrolowano również 15 taksówkarzy pod kątem nielegalnego podłączenia urządzeń wpływających na prawidłowe funkcjonowanie taksometru, tzw. "dopalacze kilometrów". W sześciu z nich stwierdzono montaż tych urządzeń.
Stwierdzono naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym na łączną kwotę 480 000 zł. Wystawiono 312 mandatów karnych na kwotę 64 200 zł, skierowano też siedem wniosków do Sądu.
Jak rozpoznać legalną taksówkę?
W tym półroczu kontrolą objęto 1188 przedsiębiorców. Urząd m. st. Warszawy wygasił 40 licencji, 432 taksówkarzom udzielił ostrzeżeń i wydał 110 decyzji cofających licencję. Oprócz tego wysłano do policji 53 "żądań ścigania" za bezprawne używanie barw i herbu m.st. Warszawy. Pamiętajmy, by - wsiadając do taksówki - zwrócić uwagę na:
- prawidłowe oznakowanie taksówki, czyli żółto-czerwony pas (w barwach Warszawy) z numerem bocznym taksówki, pod którym powinien znajdować się herb m.st. Warszawy;
- w górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu powinna znajdować się naklejka z hologramem, numerem licencji taksówkarza oraz numerem rejestracyjnym pojazdu;
- wewnątrz pojazdu powinien znajdować się specjalny identyfikator opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy oraz opisany jego imieniem i nazwiskiem;
- w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi powinna znajdować się dwustronna tabliczka informująca po zewnętrznej stronie szyby o cenie za 1 km w I strefie taryfowej; rewers tabliczki, widziany z siedzenia pasażera, powinien zawierać taryfę opłat.
Zawsze należy zachować paragon za wykonany przejazd - w przypadku ewentualnych niezgodności jest on podstawą do późniejszych roszczeń.