Dni kultury algierskiej w Polsce
Pomiędzy 10 a 16 listopada w Warszawie, Krakowie, Malborku i Gdyni w rytmach muzyki rai, berberskich śpiewów i andaluzyjskich melodii, będzie można poczuć egzotyczny klimat Algierii. Podczas tego tygodnia będzie można zobaczyć wystawę Sahara, obejrzeć interesujące filmy oraz przesiąknąć klimatem tajemniczego Casbah.
09.11.2005 | aktual.: 10.11.2005 08:54
Uroczysty koncert FEN WA NACHAT (Orkiestry Żeńskiej z Mostaganem) oraz Zespółu "Harmonica" 10 listopada w Filharmonii Narodowej zauinauguruje Dni Kultury Algierskiej w Polsce. Stowarzyszenie FEN WA NACHAT powstało w 1984 roku w Mostaganem w Algierii. Słynie ono z tradycji muzycznych i uważane jest za szkołę klasycznej andaluzyjskiej muzyki algierskiej. FEN WA NACHAT zostało stworzone przez grupę melomanów w celu zachowania tradycji muzyki andaluzyjskiej i zapewnienia jej swoich kontynuatorów. Tak powstała formacja z Mostaganem jest jedyną w Algierii żeńską orkiestrą.
Młody zespół samouków "Harmonica", który powstał zaledwie rok temu, zrzesza muzyków promujących muzykę "zaraźliwych styli i dźwięków". Grupa kolegów: Sid-Ali - gitara i śpiew, Rachid - gembri i instrumenty smyczkowe, Toufik - skrzypce, bandżo i mandola, Hichem - bębny i perkusja oraz Amin - bas i Nadir perkusja i śpiew, gra od lat i jest to ich pasja. Poprzez swój styl, "Harmonica" chce dowieść, że jej muzyka jest mieszanką wszystkich rodzajów muzyki algierskiej. W ramch Dni zespół odwiedzi również Gdynię (Klub "Ucho", piątek, 11 listopada) oraz Malbork (Dom Kultury, 12 listopada).
W programie znalazła się również wystawa zdjęć dzielnicy Algieru Casbah (Galeria w Ratuszy m.st Warszawy - wystawa czynna do 16 listopada 2005). W starej części algierskiej stolicy liczącej ponad 2000 lat, leży dzielnica zwana Casbah. Wzniesiona jest na zboczu wzgórz leżących nad największą zatoką świata i jest zbudowana w stylu śródziemnomorskim, a dokładniej maghrebskim. Dzielnicę Casbah upodobali sobie artyści i fotograficy całego świata. Wizja algierska starego miasta jest nieco odmienna od tej, którą przedstawili Orientaliści. Zaourar Hocine, Gueddoura Leila i wielu innych artystów patrzy na nie z czułością, ale bez egzotyzmu. Pokazują oni piękno starego miasta, a także ślad odciśnięty przez zostawioną tam przeszłość.
W tym samym czasie, w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie zostanie pokazana "Wystawa miniatur" - prace 17 młodych miniaturzystów algierskich.
Program prezentujący kulturę algierską w Polsce został zdominowany przez muzykę. W ciągu siedmiu dni, w Warszawie, Gdyni, Malborku oraz Krakowie wystąpią zespoły i wykonawcy prezentujący tradycyjną oraz współczesną muzykę algierską. Obok wspomnianej wcześniej Orkiestry Żeńskiej z Mostaganem i Zespołu Harmonica wystąpi: Państwowy Zespół Muzyki Andaluzyjskiej (ENMA), Dj SOUHIL, Cheb Miloud, Casbah Jazz.
Państwowy Zespół Muzyki Andaluzyjskiej (ENMA) zrzesza muzyków pragnących wyswobodzić się z dogmatyzmu rygorystycznego stosowania się do jedynego modelu stanowiącego punkt odniesienia. ENMA nie ogranicza się do jednego stylu regionalnego, tworząc w ten sposób naturalne pomosty między trzema "szkołami" po to, by nadać algierskiej nawba dyplom szlachecki na podstawie płynności przechodzenia z jednego rytmu do drugiego.
Państwowy Zespół Muzyki Andaluzyjskiej tworzy obszar wiedzy, dziedzictwa, wymiany doświadczeń, ale także twórczości, przez co wpisuje się w sferę wolności i poszanowania, w której każdy pomysł wysuwany jest z myślą o wzbogaceniu całej grupy, dzięki czemu rodzi się prawdziwy, głęboki śpiew, czyli nawba.
DJ SOUHIL specjalizuje się w miksowaniu algierskich utworów muzycznych. Ma za sobą klasyczną drogę do kariery: na swoim koncie ma 48 mix-tapes, w tym Funky Boulevard, Rai connexion, R&B-Rai, a ostatnią wykonaną przez niego pracą jest album Réda Taliani - raiman'a numer jeden w Algierii, odnoszący także duże sukcesy we Francji. W czasie jedynego z jego występu we Francji został zauważony przez Virgin, który zaproponował mu wyprodukowanie albumu, mającego ukazać się w grudniu 2005 i zatytułowanego "Le son du bled", przy współpracy takich wielkich nazwisk algierskiej piosenki jak: Rai jak Cheb Bilal, Cheb Hassan, Abdou Deriassa, Khaled, Mami, Réda Taliani, Cheb Abbas.
Cheb Miloud urodził się w Oranie. Po wydaniu pierwszego albumu władze Marsylii i publiczność przyjęły go z otwartymi ramionami. Sukces pierwszego marsylskiego albumu spowodował, iż 27 pozostałych wydanych zostało również we Francji. Wiele z nich stało się hitami, a niektóre przeboje są interpretowane również przez innych piosenkarzy. W roku 2004 Cheb Miloud odbył tournée po Stanach Zjednoczonych i po Kanadzie.
Z pochodzenia algierczyk, Mohamed Rouane nazwał swój zespół "Casbah Jazz". Efektem fuzji subtelnego jazzu i tradycyjnej muzyki południa "le Sahara" jest muzyka niezwykle relaksująca. Pomysłowość tego artysty polega nie tylko na łączeniu i wzajemnym przenikaniu różnych stylów ale i dodaniu osobistego brzmienia przez użycie białej algierskiej mandoliny. Muzyka Rouana oferuje wspaniały melanż tradycyjnego stylu z nowoczesnym brzmieniem Algierii.
W Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego od 14 do 24 listopada będzie można obejrzeć wystawę książek (500 tytułów), tkanin, dywanów, sztuki muzułmańskiej (miniatury) oraz fotografie Sahary.
Istotną pozycję "Dni" stanowią konferencje. Pierwsza z nich odbędzie się w Centrum Multimedialnym 15 listopada, a dotyczyć będzie współczesnej Algierii. Skąpe informacje, które do Polski w ciągu ostatnich lat docierają, sytuują Algierię w obszarze krajów opanowanych terroryzmem, rozdratych wewnętrzymi konfiliktami, zaprzepaszczających dorobek pokoleń. Celem konferencji jest ukazanie innego oblicza współczesnej Algierii - kraju, kóry wyszedł z tragicznego okresu lat 90., przezwyciężył konflikty, zacieśnia więzy gospodarcze z Europą i światem, buduje nowoczesny przemysł, rolnictwo oraz inwestuje w edukację.
Problemem poruszanym podczas kolejnej konferencji będzie literatura algierska. Na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat pisarze algierscy praktykowali najpierw różne formy wypowiedzi na temat wygnania, potem zaś zaczęli wsłuchiwać się w głos drugiego człowieka. Podejście to, początkowo zarówno poetyckie, co polityczne, kontestujące i roszczeniowe zmienia się, przechodząc przez kolejne piętra budujące most porozumiewania się. Te różnorodne i rozliczne estetyki "przejść" wyznaczają kolejne etapy historii literatury algierskiej. Konferencja "Literatura algierska jako literatura przejść" odbędzie się w środę, 16 listopada, w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego.
Nie zabraknie też algierskiego kina. Na pokazach specjalnych zostaną zaprezentowane cztery filmy algierskie: Decembre ("Grudzień"), reż. M.L. Hamina, Omar Gatlatou, reż. M. Allouache, Chronique des annes des braise ("Kroniki czasów pożogi"), reż. M.L. Hamina, La citadelle ("Cytadela"), reż. M. Chouikh.
Jak wygląda współczesna Algieria w oczach polskiego fotografika? O tym będzie można się przekonać oglądając wystawę zdjęć Jacka Poremby w "Fabryce Trzciny" w Warszawie w dniach 15-30 listopada.
Impreza jest finansowana ze środków Ministerstw Kultury Rzeczpospolitej Polskiej i Republiki Ludowo-Demokratycznej Algierii
Organizatorzy:
Instytut im. Adama Mickiewicza,
Centrum Sztuki Studio
Departament Współpracy i Wymiany w Algierii.