Czy szkoła Twojego dziecka jest szkołą bez przemocy?
Nauczyciele, rodzice i uczniowie nie muszą być bezradni w przypadkach agresji w szkole. Co dziesiąta polska szkoła bierze udział w społecznej kampanii "Szkoła bez przemocy", w ramach której uczy się, jak sobie radzić z agresją, jak zapobiegać przemocy oraz jak budować wspólnotę szkolną. Na stronie www.szkolabezprzemocy.pl są informacje dla rodziców, którzy chcą dowiedzieć się czy ich dzieci nie mają kłopotów związanych z agresją w szkole, oraz, którzy chcą sprawdzić, jak szkoła ich dziecka zapobiega przemocy oraz radzi sobie w sytuacjach kryzysowych. Akcji patronuje Wirtualna Polska.
20.12.2006 16:58
Do kampanii zgłosiło się ponad 3000 placówek z całego kraju. W większości są to szkoły podstawowe i gimnazja. Bierze w niej udział co dziesiąta szkoła podstawowa i co ósme gimnazjum. Przystąpiło do niej 157 liceów i ponad 300 techników, liceów profilowanych i zasadniczych szkół zawodowych. Każda z nich zobowiązała się przestrzegać "Kodeksu Szkoły bez przemocy".
Jego podstawową zasadą jest konieczność zbudowania wspólnoty szkolnej, którą tworzą nauczyciele, uczniowie oraz rodzice. Dopiero taka wspólnota, gdzie wszyscy wzajemnie się szanują i czują się bezpieczni może skutecznie zapobiegać agresji w szkole.
Prof. Janusz Czapiński, jeden z autorów Kodeksu podkreśla: W Polsce wspólnoty mamy już w rodzinach i tam wskaźnik patologii jest stosunkowo niski. Nie trzeba układać regulaminów, przewidujących rozwiązania trudnych sytuacji, bo wspólnota ta reguluje się sama. W szkole może być tak samo, ale nie jest.
Szkoła nie jest samotną wyspą. Jest osadzona w konkretnej wsi, dzielnicy, gdzie obok jest osiedle, fabryka, gospodarstwo, sklep czy kościół. Wszystkie te instytucje mogą i powinny współdziałać ze sobą, a tylko współpraca wielu partnerów społecznych da rezultaty przy zwalczaniu agresji w szkole i poza nią - uważa Jacek Michałowski z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, członek Rady Programowej kampanii "Szkoła bez przemocy".
Kampanię prowadzą dzienniki regionalne dwóch wydawnictw regionalne Polskapresse i Media Regionalne oraz Fundacja Grupy TP. Na łamach 18 gazet ukazało się już ponad tysiąc dwieście informacji, reportaży, rozmów o tym jak jest to poważny problem oraz jak sobie z nim radzić. Dziennikarze opisują sprawdzone w szkołach dobre rozwiązania. Na ich podstawie na stronie kampanii tworzona jest baza dobrych praktyk w polskich szkołach.
Szkoły, które przystąpiły do kampanii otrzymały materiały edukacyjne (miedzy innymi "Niezbędnik nauczyciela"). A także uczestniczą w konkursie, gdzie nagradzane będą najlepsze projekty działań zapobiegających przemocy i agresji. Organizatorzy przeznaczyli na nagrody 320.000 zł. Szkoły mogą więc nie tylko wymyślić programy przeciwdziałania przemocy, ale także je realizować.
Kodeks
1. Szkoła jest wspólnotą.
Szkoła dąży do stworzenia wspólnoty wszystkich nauczycieli, uczniów, ich rodziców oraz pracowników niepedagogicznych szkoły, opartej o jasny i przejrzysty system norm.
2. Wszyscy się szanujemy.
Wspólnota szkolna buduje klimat bezpieczeństwa, szacunku, otwartego dialogu i porozumienia pomiędzy nauczycielami, pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami. Wszyscy uczestnicy społeczności szkolnej szanują siebie nawzajem i nie zachowują się wobec siebie agresywnie.
3. Wspólnie działamy przeciw przemocy.
W szkole działa system przeciwdziałania przemocy, który jasno określa: obowiązujące normy, procedury działania i współpracy wszystkich zainteresowanych w zakresie rozwiązywania konfliktów oraz reagowania wobec przejawów agresji i przemocy. Jego zasady obowiązują wszystkich uczestników społeczności szkolnej: nauczycieli, uczniów, pracowników niepedagogicznych oraz wszystkie osoby znajdujące się na terenie szkoły.
4. Niczego nie ukrywamy.
Szkoła prowadzi regularną diagnozę problemu przemocy w szkole, a efekty działania systemu przeciwdziałania przemocy podlegają monitoringowi oraz ewaluacji.
5. Zawsze reagujemy.
Szkoła reaguje na każdy przejaw agresji i przemocy oraz zapewnia długofalową, odpowiednią pomoc zarówno ofiarom, jak i sprawcom przemocy.
6. Nauczyciel nie jest sam.
Szkoła podejmuje działania, by nauczyciele mieli odpowiednią wiedzę i umiejętności z zakresu rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przejawami agresji i przemocy.
7. Uczniowie wiedzą, jak działać.
Szkoła organizuje uczniom regularne zajęcia profilaktyczne z zakresu umiejętności psychologicznych i społecznych, oraz radzenia sobie z agresją i przemocą.
8. Rodzice są z nami.
Aby przeciwdziałać przemocy szkoła współpracuje z rodzicami włączając ich do tworzenia systemu przeciwdziałania przemocy i obejmując działaniami edukacyjnymi.
9. Mamy sojuszników.
Szkoła współpracuje ze środowiskiem pozaszkolnym przy podejmowaniu działań profilaktycznych i interwencyjnych dotyczących agresji i przemocy, gdy potrzeby przekraczają możliwości lub kompetencje szkoły.
10. Nagradzamy dobre przykłady.
Szkoła promuje wzorce zachowań oparte na poszanowaniu godności każdego człowieka.