Trwa ładowanie...
24-05-2011 13:30

Czarne skrzynki wskazują na dezorientację pilotów airbusa

Wadliwe prędkościomierze skupiły uwagę pilotów airbusa Air France i dlatego nie byli oni w stanie poradzić sobie z innymi systemami, które także zawiodły - pisze "WSJ" na podstawie zapisów z czarnych skrzynek maszyny, która dwa lata temu runęła do Atlantyku. Wtorkowy "Wall Street Journal" podaje te informacje, powołując się na źródła bliskie do śledztwa badającego przyczyny katastrofy, w której 1 czerwca 2009 roku zginęło 228 osób.

Czarne skrzynki wskazują na dezorientację pilotów airbusaŹródło: AFP
d13014h
d13014h

Sekwencja wydarzeń, jaka wyłania się z zapisów czarnych skrzynek, zostanie przedstawiona w piątek, lecz nie odpowie ona ostatecznie na pytanie o konkretne przyczyny katastrofy - podkreśla "WSJ".

Na wysokości 10,8 tys. metrów doszło do oblodzenia i "prędkościomierze (tzw. rurki Pitota) i inne czujniki zewnętrzne zawiodły" - wskazuje gazeta. "Samolot miał niebezpiecznie zwolnić krótko po wyłączeniu autopilota", a "załoga prawie natychmiast napotkała serię nieprawidłowości lub wyłączeń, wynikających z problemów z prędkościomierzami" - twierdzą anonimowe źródła "WSJ".

Według tych źródeł, z wstępnych rezultatów badania zapisów czarnych skrzynek, wydobytych z dna Atlantyku na początku maja bieżącego roku, wynika, że w ostatnich minutach przed katastrofą piloci byli "zdezorientowani otrzymywanymi ostrzeżeniami z różnych automatycznych systemów kontrolujących lot, gdy maszyna mijała obszar turbulencji".

"Choć podstawowe wyświetlacze w kokpicie funkcjonowały normalnie, załodze nie udało się wypełnić podstawowych procedur, mających na celu utrzymanie lub zwiększenie ciągu silników", gdyż zajęci byli rozwiązywaniem problemów i czekali aż prędkościomierze i inne związane z nimi urządzenia powrócą do normy - pisze "WSJ".

d13014h

"Piloci metodycznie próbowali reagować na ostrzeżenia, ale najprawdopodobniej mieli trudności z obsłużeniem komunikatów o nieprawidłowościach i alarmach, jednocześnie śledząc wyświetlacze, informujące o mocy silników samolotu i trajektorii lotu" - wyjaśnia gazeta.

"WSJ" cytuje raport kierującego śledztwem francuskiego Biura Badań i Analiz, z którego wynika, że piloci Air France nigdy nie byli szkoleni, by radzić sobie w takich sytuacjach.

Jak podał w najnowszym wydaniu tygodnik "Der Spiegel", również powołując się na źródła zbliżone do śledztwa, w decydującej chwili przed katastrofą w kabinie pilotów nie było kapitana Marca Dubois, który był najbardziej doświadczonym członkiem załogi. Na nagraniach słychać, że 58-letni pilot wpada przed katastrofą do kokpitu. "Wykrzykiwał wskazówki dla obu pozostałych pilotów, by ratować maszynę" - powiedział uczestniczący w śledztwie ekspert, cytowany przez "Spiegla".

d13014h
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d13014h
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj