ŚwiatCoraz więcej zatrudnionych w systemie telepracy

Coraz więcej zatrudnionych w systemie telepracy

W krajach UE około 10 mln osób pracuje dziś
w systemie telepracy - częściowo albo całkowicie poza siedzibą
firmy. W większości krajów członkowskich obowiązuje europejskie
porozumienie pracownicze o telepracy - wynika z raportu
przedstawionego w środę w Komisji Europejskiej.

11.10.2006 | aktual.: 11.10.2006 17:14

Telepraca to każdy rodzaj pracy umysłowej wykonywany poza tradycyjnym miejscem zatrudnienia, której wyniki dostarczane są za pomocą technologii informatycznej. Chodzi najczęściej o pracę u siebie w domu lub tzw. pracę nomadyczną - wykonywaną w różnych miejscach np. u klienta, partnera, podwykonawcy lub w podróży. Przykładem takiej pracy jest praca przedstawiciela handlowego.

Przedstawiony w środę w Brukseli raport został przygotowany przez europejskie organizacje reprezentujące pracodawców i pracowników: UNICE/UEAPME, CES, CEEP. Wynika z niego, że obecnie praktycznie w całej UE (poza Cyprem, Słowacją, Estonią i Litwą) obowiązuje wynegocjowane w 2002 roku przez te organizacje porozumienie ramowe o telepracy.

Zgodnie z tym porozumieniem osoby zatrudnione w systemie telepracy korzystają z tej samej ochrony, co pozostały personel. Porozumienie zapewnia takie warunki, by telepraca mogła zadowolić zarówno pracodawców, jak i pracowników, i przewiduje zachowanie specyfiki lokalnego rynku pracy, zwłaszcza w zakresie praw pracowniczych.

W Polsce - czytamy w raporcie - wciąż trwają negocjacje w sprawie narodowego porozumienia partnerów społecznych, które ma uwzględnić postanowienia europejskiego porozumienia ramowego o telepracy z 2002 roku. Partnerzy społeczni chcą, by znalazły się one w nowelizacji kodeksu pracy, która powinna zostać ukończona jeszcze jesienią 2006 roku.

Zdaniem KE telepraca jest dobra zarówno dla pracowników, jak i przedsiębiorców: wykonywana w domu, pozwala harmonijnie połączyć życie zawodowe z rodzinnym, a przy tym jest rozwiązaniem elastycznym, ale respektującym przywileje socjalne pracowników.

W zależności od potrzeb pracownik może wykonywać swoje zadania tylko w domu (rzadki bezpośredni kontakt z pracodawcą), albo częściowo, pracując na zmianę w domu i w firmie. W UE 6 proc. pracowników przynajmniej część swoich obowiązków wykonuje w ramach telepracy (przy czym po 8 proc. w Holandii i Wielkiej Brytanii, ale tylko 2 proc. w Czechach i na Węgrzech).

Podstawowym warunkiem jest zwykle dostęp do internetu; ale wraz z rozpowszechnieniem łączy szerokopasmowych zjawisko telepracy będzie występowało na coraz szerszą skalę. Obecnie najczęściej "telepracownicy" zatrudnieni są w branży telekomunikacyjnej i informatycznej; dotyczy to zwłaszcza pracowników wysokokwalifikowanych.

Inga Czerny

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)