PolskaCoraz więcej klientów korzysta z usług PKP

Coraz więcej klientów korzysta z usług PKP

Restrukturyzacja PKP daje wreszcie efekty.
Rosną przewozy, spadają straty - ocenia "Puls Biznesu".

13.09.2006 | aktual.: 13.09.2006 07:16

Jeszcze dwa lata temu grupa PKP była w bardzo trudnej sytuacji. Same Przewozy Regionalne miały 750 mln zł straty, na minusie był też PKP Intercity. Obie spółki traciły pasażerów. Udało się przełamać te tendencje.

PKP IC ma obecnie największy wzrost liczby klientów, a na koniec roku może wypracować nawet 40 mln zł zysku. Strata PKP PR zmniejszyła się i sięgnie 200 mln zł. To zasługa zarządów, które poprawiły efektywność - mówi Andrzej Wach, prezes PKP.

Zdaniem prezesa udało się zracjonalizować koszty, także stałe. Koszty wynagrodzeń w największych spółkach z grupy w efekcie restrukturyzacji spadły prawie o 50%. Jeszcze w 1990 r. grupa zatrudniała w sumie 340 tys. osób, dziś o 200 tys. mniej. Zmniejszono liczbę czynnych linii kolejowych - z 24 tys. km zostało 19,5 tys. km. Zmieniła się mentalność pracowników.

Udało się zapanować nad starym zadłużeniem PKP. Władzom spółek nie zabrakło inżynierii finansowej, by obsługiwać na bieżąco kredyty. Są też jaskółki optymizmu: sukces Kolei Mazowieckiej, który pokazuje, że współpraca z samorządami jest opłacalna, czy pierwsze modernizacje taboru z pieniędzy unijnych - ocenia Janusz Piechociński, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i były przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. (PAP)

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)