Co wpływa na decyzje internautów kupujących mieszkanie?
Od kilkunastu miesięcy na rynku nieruchomości trwa prawdziwy boom.
08.02.2007 07:08
Liczba inwestycji mieszkaniowych dokonywanych lub planowanych przez respondentów na rynku pierwotnym i wtórnym jest podobna. Jeżeli internauci decydują się na zakup nowego „M”, w większości przypadków (43 proc.) są to mieszkania kupowane u firm deweloperskich. Stosunkowo małym powodzeniem cieszą się Towarzystwa Budownictwa Społecznego (6 proc. wskazań) – wynika z sondażu firmy Gemius.
Cena mieszkania i jego metraż są podstawowymi czynnikami, które wpływają na podjęcie decyzji o kupnie własnego lokum. Warto podkreślić, że akceptowana wysokość ceny jednego metra kwadratowego mieszkania ma związek zarówno z jego odległością od centrum miasta, jak i z samym miastem, którego inwestycja dotyczy. Oprócz ceny i wielkości, najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze mieszkania okazała się być lokalizacja, wskazywana przez 73 proc. badanych. Na kolejnych miejscach, jeśli chodzi o częstość wymieniania, znalazły się: rozkład mieszkania (48 proc.), koszty użytkowania mieszkania w przyszłości (41 proc.), dodatkowe elementy: garaż, piwnica, balkon (25 proc.) oraz bezpieczeństwo inwestycji (22 proc.).
Respondenci planujący nabycie mieszkania lub ci, którzy zakupu takiego dokonali w ciągu ostatniego roku, informacji z dziedziny rynku nieruchomości najczęściej szukają w internecie (76 proc.) - na stronach tematycznych, serwisach ogłoszeniowych, stronach deweloperów, spółdzielni mieszkaniowych i banków. Mniejszą popularnością wśród osób poszukujących informacji przy kupnie mieszkania cieszy się prasa (59 proc.) oraz agencje nieruchomości (43 proc.).
Czynniki związane z wyborem firmy deweloperskiejJak pokazują wyniki badania „Plany i decyzje internautów w procesie kupowania mieszkania”, 43 proc. respondentów kupiło lub planuje zakup mieszkania u dewelopera. Dla osób tych najważniejszymi kryteriami przy wyborze firmy deweloperskiej są: wiarygodność (94 proc.), terminowość (93 proc.) oraz oferowane warunki gwarancji (90 proc).
Jednym z założeń badania było także sprawdzenie znajomości i oceny firm deweloperskich działających na rynkach pięciu ośrodków miejskich w Polsce. Okazało się, że na każdym z lokalnych rynków rozpoznawani są inni liderzy branży deweloperskiej: w Trójmieście – Hossa (rozpoznawana przez 22 proc. respondentów z tego regionu), w Krakowie – Salwator (12 proc.), w Poznaniu – Ataner (26 proc.), w Warszawie – J.W Construction (29 proc.), a we Wrocławiu Dach-Bud z (9 proc. wskazań).
O badaniu - badanie przeprowadzono między 18 września 2006 a 9 stycznia 2007 roku przy użyciu losowo wyświetlanych ankiet internetowych. Kwestionariusze emitowane były na witrynach objętych bezpłatnym audytem site-centric stat24/PBI internautom łączącym się z internetem z okolic Trójmiasta, Krakowa, Poznania, Warszawy lub Wrocławia. Analizą objęto 2 937 internautów w wieku co najmniej 20 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Osoby włączone do analiz musiały ponadto kupić mieszkanie w ciągu roku poprzedzającego badanie lub planować taki zakup w ciągu roku następującego po badaniu na terenie (lub w okolicy) jednego z wymienionych ośrodków miejskich.