Co nas najbardziej denerwuje w pracy?
Czterech na pięciu europejskich pracowników biurowych (83%) było świadkami sytuacji, w której ktoś z ich kolegów stracił panowanie nad sobą. Tylko 17% nigdy nie było świadkami takiej sytuacji. Polaków najbardziej irytują zasady panujące w biurze - dowodzi badanie przeprowadzone przez ICM Research.
16.11.2007 | aktual.: 16.11.2007 13:40
Jego wyniki przedstawiono 15 listopada na konferencji prasowej w Warszawie.
W ankiecie wzięli udział pracownicy biurowi z m.in. z Wielkiej Brytanii, Włoch, Niemiec, Norwegii, Polski i Szwecji. Więcej niż połowa z nich (62%) przyznała się do wybuchów złości w biurze; 38% - zaprzeczyło.
Na pytanie, co powoduje gniew w pracy, połowa ankietowanych (50%) stwierdziła, że denerwują ich długie i bezowocne spotkania. Prawie tyle samo badanych - 48% - odpowiedziało, że są to złe maniery pracowników. Więcej niż jedną trzecią badanych (37%) denerwuje także niewłaściwa temperatura panująca w biurze.
Polscy respondenci, jako przyczyny wybuchów gniewu, najczęściej wymieniali: zasady panujące w biurze (59%) oraz niewłaściwą temperaturę (49%). W porównaniu z odpowiedziami respondentów z innych krajów europejskich Polaków w mniejszym stopniu niż inne narody irytują długie i bezowocne spotkania.
Zdaniem ogółu badanych, przyczynami gniewu w pracy mogą być także m.in. brak wsparcia czy długie oczekiwanie na wydruk dokumentów oraz bałagan w aneksie kuchennym. Zaledwie 5% badanych stwierdziło, że nic nie irytuje ich w pracy.
Na pytanie: "co najbardziej irytuje cię w pracy" najwięcej badanych - 21% - odpowiedziało, że są to złe maniery i ludzie odnoszący się do nich z pogardą. Na drugim miejscu znalazły się długie bezowocne spotkania (16%), na trzecim - brak wsparcia ze strony szefów/zespołu - 12%.
24% badanych uważa, że gdyby mieli innego szefa, ułatwiłoby to im życie. Tylko o dwa punkty% respondentów mniej jest zdania, że podobny wpływ miałoby posiadanie w biurze drukarki, która nigdy się nie zacina i zawsze jest pełna papieru.
Na pytanie: "z czyjego powodu straciłeś panowanie nad sobą" 28% odpowiedziało, że z powodu kolegi/współpracownika z tego samego działu, nieco mniej - z powodu kolegi/współpracownika z innego działu (22%), z powodu klienta - 18%. 30% ankietowanych odpowiedziało, że nie zdarzyło im się stracić panowania nad sobą.
14% spośród badanych, którzy przyznali się do utraty panowania nad sobą w pracy, przyznało się także do wyładowywania swojej frustracji na sprzęcie biurowym. 10% spośród nich przyznało się do kopnięcia czegoś, 4% - do zniszczenia czegoś. 87% przyznających się do utraty panowania nad sobą w pracy, twierdzi jednocześnie, że nie wyładowywali swojej frustracji na sprzęcie biurowym.
Najczęściej pracownicy wyładowywali złość na biurkach - 32% i sprzęcie biurowym (długopisy, zszywacze) - 26%. Aż 16% wyładowało złość na telefonie. Zirytowani pracownicy niszczyli także: klawiatury komputera, drukarki, komputery i rośliny.
W ramach badania przeprowadzonych zostało 1857 ankiet, w dniach 3 - 8 sierpnia 2007 roku. Badanie przeprowadzono na zlecenie firmy Canon.