Co ma wpływ na działalność gospodarczą w Europie?

65% europejskich kierowników najwyższego szczebla powiedziało, iż wprowadza więcej ruchomych godzin pracy, by otworzyć drogę do zarządu kobietom.

31.05.2006 06:59

Najczęściej zasadę tę wcielają w życie brytyjscy i niemieccy liderzy biznesu, odpowiednio 74% i 73%. Politykę promocji rozwoju i awansu kobiet w swoich firmach wdraża ponad jedna trzecia europejskich menedżerów. I znów najbardziej pragną ułatwiać możliwość rozwoju zawodowego swoim pracownicom Brytyjczycy (44%), podczas gdy tylko 23% spośród ich hiszpańskich kolegów dostosowuje politykę firmy pod tym kątem - wynika z danych, zawartych w 15 edycji badania UPS Europe Business Monitor, przeprowadzonego wśród 1 459 przedstawicieli europejskiej kadry kierowniczej najwyższego szczebla, którym zadano szereg pytań na temat spraw, mających wpływ na działalność gospodarczą w Europie.

Jedna trzecia europejskich menedżerów oferuje swoim pracownicom ponowne szkolenia po powrocie z urlopu macierzyńskiego. Szkolenia te są najbardziej popularne wśród brytyjskich (48%) i hiszpańskich (45%) menedżerów, gdy tymczasem ich holenderscy (11%) i belgijscy (13%) koledzy w najmniejszym stopniu skłonni są je organizować. Do innych praktyk, dających kobietom dostęp do stanowisk wyższego szczebla, zalicza się finansowe wsparcie w opiece nad dziećmi i ich edukacji, redukcję liczby zmian miejsca pracy i zamieszkania oraz organizację w pracy dziennej opieki nad dzieckiem. 16% europejskich menedżerów nie podejmuje żadnych kroków, by zwiększyć liczbę kobiet w zarządzie swojej firmy. Najmniej zainteresowana jakimkolwiek wysiłkiem w tym kierunku jest francuska (22%), belgijska (20%) i hiszpańska (19%) kadra kierownicza.

Przepływ informacji

49% europejskich liderów biznesu czerpie wiedzę na temat najświeższych wiadomości ekonomicznych z prasy drukowanej. Gazeta codzienna jest najważniejszym i najbardziej popularnym źródłem informacji gospodarczej wśród dyrektorów we wszystkich krajach, a w szczególności z Włoch (69%) i Niemiec (62%). Znacznie rzadziej po dzienniki sięgają ich brytyjscy (35%) i belgijscy (37%) koledzy.

Jedna czwarta europejskich menedżerów czyta aktualności ze świata biznesu, korzystając ze źródeł online. Ich największymi użytkownikami są brytyjscy menedżerowie (31%), natomiast najmniej zainteresowani szukaniem aktualności gospodarczych online są Włosi (18%). 18% francuskich dyrektorów znajduje aktualności korporacyjne w tygodnikach lub miesięcznikach ekonomicznych, a dla 10% belgijskich menedżerów najbardziej cennym źródłem informacji są ich koledzy z branży.

Jeśli chodzi o blogi, wie o nich 42% europejskiej kadry kierowniczej najwyższego szczebla, ale ich nie czyta, zaś kolejnych 37% nawet o nich nie słyszało. Blogi są najlepiej znane francuskim menedżerom – 68% jest zaznajomionych z tym pojęciem, a 15% aktywnie uczestniczy w nich. Blogging jest najmniej bliski holenderskim i niemieckim liderom, odpowiednio 56% i 57%, w porównaniu z europejską średnią 37% respondentów, nieświadomych tego pojęcia. Prawdopodobnie najbardziej skłonni, by czytać, obserwować lub pisać blogi są włoscy (26%) i hiszpańscy (25%) dyrektorzy, podczas gdy w Belgii robi to tylko 10% menedżerów. Zwyczaj ten nie przyjął się jeszcze w zarządach; tylko 7% europejskich dyrektorów uznaje blogi za użyteczne źródło informacji, a jedynie 2% aktywnie je pisze.

Piętnasta edycja UPS Europe Business Monitor zawiera wyniki badania przeprowadzonego, wśród 1 459 liderów biznesu z 15 000 największych firm europejskich w dniach 12 września – 9 listopada 2005 r. Badanie to przeprowadzane jest co roku.

Wywiady przeprowadzono w następujących krajach: Belgia (100), Francja (250), Hiszpania (250), Holandia (101), Niemcy (252), Wielka Brytania (254) oraz Włochy (250). Respondentami były osoby na stanowiskach dyrektorskich. Średnie roczne przychody ankietowanych firm to 1,01 mld euro; ich średnia wielkość zatrudnienia to 2 200 osób. Badanie zostało przeprowadzone przez niezależną światową instytucję badania rynku, TNS, w języku ojczystym respondentów, za pośrednictwem międzynarodowego centrum telefonicznego TNS w Londynie, w Wielkiej Brytanii.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)