"Co firmy sądzą o odpowiedzialności społecznej biznesu?"
Postawy i praktyki odpowiedzialnego biznesu w regionie Europy Środkowej na podstawie opinii menedżerów z trzech krajów: Polski, Węgier i Słowacji.
10.11.2005 05:46
Polscy menedżerowie (80%) znacznie częściej niż w innych krajach postrzegają społeczną odpowiedzialność biznesu jako etyczne działanie. Znacznie rzadziej (mniej niż 1/5 polskich respondentów) wskazują na rozumienie odpowiedzialnego biznesu jako relacje z interesariuszami i rozwiewanie ich obaw. Ten ostatni wynik był najczęściej wskazywany przez badanych menedżerów na Słowacji i Węgrzech.
Bardzo podobnie w badanych krajach są definiowani główni interesariusze firmy. We wszystkich krajach pierwsze trzy wskazywane grupy to: akcjonariusze, klienci i pracownicy, choć występują nieznacznie różnice we wskazaniach procentowych.
Duże podobieństwa występują również w zakresie definiowania głównych barier i ryzyka związanego z wprowadzaniem zasad odpowiedzialnego biznesu. Wskazywane zagadnienia są związane głównie z finansami: wyższe koszty, negatywny wpływ na rentowność czy brak przełożenia na sukces finansowy. Często wskazywany jest brak odpowiednich przepisów, co może dziwić w obliczu faktu, że badani menedżerowie właściwie w małym stopniu oczekują wsparcia rządu (najrzadziej jednak liczą na niego w Polsce).
W Polsce też, mówiąc o wpływie polityki rządu na inwestycje w działania z zakresu odpowiedzialności społecznej biznesu, określa się go zdecydowanie bardziej negatywnie w porównaniu z innymi badanymi krajami.
Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu: Tworzenie lepszego klimatu dla odpowiedzialności społecznej biznesu w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, współfinansowanego przez Bank Światowy i Komisję Europejską. W badaniu wzięło udział 454 firmy z trzech krajów, wybrane z grupy 500 firm o najwyższym obrocie i/lub liczbie pracowników.
Raport z badań przeprowadzonych przez Bank Światowy został zaprezentowany podczas dorocznego wydarzenia Forum Odpowiedzialnego Biznesu, które odbywa się w dniach 7-8 listopada. Pierwszego dnia mają miejsce dwie debaty na temat różnych aspektów odpowiedzialnego biznesu. Wśród zaproszonych gości obecni będą m.in.: red. Jacek Żakowski, red. Witold Gadomski, prof. Witold Orłowski, prof. Jarosław Gowin, Michał Boni, a także prezesi największych firm w Polsce.
Gościem specjalnym konferencji Odpowiedzialny Biznes 2005 jest David Logan, doradca firm europejskich i amerykańskich z zakresu projektowania i mierzenia inwestycji społecznych, założyciel The Corporate Citizenship Company. David Logan przyjechał na zaproszenie firmy Provident Polska.
Targi Dobrych Praktyk, które odbywają się 8 listopada, umożliwiają firmom praktyczne zapoznanie się z rozwiązaniami z zakresu odpowiedzialnego biznesu z 40 firm. Praktyki prezentują m.in. Cadbury Wedel, Danone, Grupa Żywiec, Polkomtel oraz PricewaterhouseCoopers.
Wydarzenie powiązane jest z obchodami 5-lecia Forum i odpowiedzialnego biznesu w Polsce.
Badanie przeprowadził Bank Światowy. Raport został ogloszony przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.