Chris Cunningham w "Łaźni"
Videoclipy Chrisa Cunninghama z lat 1997-2005 oraz najnowszy film "Rubber Johnny" zaprezentuje 6 stycznia 2006 o godz. 18.00 MOMA FILM w Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia". Prelekcja Joanna Pawluśkiewicz. Wstęp wolny.
Chris Cunningham to jeden z najodważniejszych brytyjskich twórców filmowych ostatniej dekady, który zmienił sposób myślenia o teledyskach jako ilustracjach muzyki, tworząc legendarne już klipy dla Squarepushera, Björk, Madonny, Portishead i przede wszystkim, Aphex Twina.
Jest artystą wyrazistym, nowoczesnym i dość radykalnym. Pierwsze spotkanie ze sztuka Cunningham rozpoczął w wieku nastoletnim - było to malarstwo, do dziś ważne i inspirujące, później zajął się komiksem jako Chris Halls (m.in. przy komiksie Sędzia Dredd)
, projektowaniem i reżyserią obrazów do nowo-brzmieniowej muzyki a obecnie także tworzeniem własnych kompozycji jako Dj.
W sposób brawurowy realizuje swoje wizje i obsesje w teledyskach. Cyberpunkowy klimat miesza się z ekspresjonistycznymi thrillerami zaczerpniętymi z sennych koszmarów (np. dezintegracja bezdomnego w Afrika Shox, do muzyki Afrika Bambaataa czy dzieci mutanty w Come to Daddy, Aphex Twin). Teledyski tego artysty szokują, budzą obrzydzenie ale i pociągają swoją metafizyką. Jednym z przełomowych momentów dla wideoklipu był Frozen do muzyki Madonny, jednym z najpiękniejszych All Is Full of Love, Björk. W jego pracach dominuje chłodna kolorystyka szarości i błękitu i zaawansowanie technologiczne w manipulowaniu obrazem. Reżyser poddaje też występujących w wideoklipach artystów maksymalnemu wysiłkowi psychicznemu i fizycznemu. Wielu z nich przyznaje, że byli na granicy załamania nerwowego. Mimo to Cunningham nie ma sobie równych pod względem ekspansywności w promowaniu obrazem najnowszej muzyki. Pracuje w filmach fabularnych jako specjalista od efektów specjalnych (współpracował z Davidem Fischerem, Clivem Barkerem,
Stanleyem Kubrickiem).
Bierze udział w wystawach sztuki współczesnej, realizuje filmy krótkometrażowe, ostatnio zaczął występować jako vj, ilustrując występ Aphex Twina na festiwalu Traffic we Włoszech. Przygotowuje scenariusz pełnometrażowego filmu dla Warp Films i pracuje nad filmową wersją kultowego Neuromancera, Wiliama Gibsona.
W programie:
„Rubber Johnny”to historia nadaktywnego dziecka mutanta, trzymanego w piwnicy, który znajduje różne sposoby, żeby dobrze się tam bawić. Towarzyszy mu tylko gorączkowa wyobraźnia i przerażony pies. Muzykę do filmu skomponował Aphex Twin.
VIDEOKLIPY:
Second Bad Vibel - Autechre
Come to Daddy - Aphex Twin
Only You - Portishead
Frozen - Madonna
Afrika Shox - Leftfield featuring Afrika Bambaataa
Come on My Selector - Squarepusher
Windowlicker - Aphex Twin
All Is Full of Love - Bjork
Monkey Drummer - video installation featuring music by Aphex Twin Flex - excerpt from video installation featuring music by Aphex Twin