Charytatywnie na co dzień czy na święta?
W okresie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia częściej myślimy o innych ludziach i przypominamy sobie o osobach doświadczonych przez los. Z deklaracji składanych przez polskich konsumentów wynika, że nasza skłonność do wspierania celów charytatywnych systematycznie rośnie.
W 2003 roku na pytanie „czy wspierasz akcje charytatywne?” pozytywnie odpowiedziało ponad 38% zapytanych przez Acxiom konsumentów. W 2004 roku takich odpowiedzi było już prawie 44%, a w 2005 - aż 60% potwierdziło uczestnictwo w różnego rodzaju projektach charytatywnych.
Wysoka jest także ogólna chęć wspomagania projektów non-profit – spośród osób, które dotychczas nie wspomagały celów charytatywnych. 30% chciałoby to zrobić w najbliższej przyszłości.
Polscy darczyńcy są raczej stali w swoich poglądach. Jeśli już raz wzięli udział w jakiejś kampanii społecznej, to chcieliby w przyszłości dalej brać udział w tego typu akcjach. Tylko 1% z tych, którzy wsparli cel charytatywny, nie zamierza więcej tego robić.
Najbardziej wrażliwi pozostajemy na sytuacje dotyczące dzieci w potrzebie – taki cel zamierza wspierać prawie 70% wszystkich darczyńców. Co czwarty donator byłby także skłonny wspomóc akcje związane z walką z głodem lub hospicja dla nieuleczalnie chorych. Najmniej jesteśmy przekonani do kampanii na rzecz edukacji i szkolnictwa, taki cel skłonnych byłoby wesprzeć zaledwie 4% darczyńców.
Od jakiegoś już czasu polscy donatorzy mogą korzystać ze specjalnego udogodnienia, jakim jest możliwość przekazania 1% swojego podatku dla wybranej organizacji pożytku publicznego. Choć zeszłoroczne kampanie zachęcające do skorzystania z tego mechanizmu prowadzono z większym rozmachem, okazało się, że ostatecznie zdecydowała się na niego niewielka grupa osób.
Wśród darczyńców, którzy wypełnili kwestionariusz Acxiom odsetek ten liczył niecałe 21%. Osoby, które choć mogły, nie przekazały 1% organizacjom charytatywnym, jako główny powód wskazały: niewiedzę - brak informacji o takiej możliwości (33% odpowiedzi), skomplikowane procedury (23% wskazań) oraz konieczność wpłacania pieniędzy i oczekiwania na zwrot (15%).
Dane pochodzą z Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska – fale 2003, 2004, 2005.