CBOS: 58% Polaków niezadowolonych z opieki zdrowotnej
Większość Polaków (58%) jest
niezadowolona z opieki zdrowotnej w naszym kraju - wynika z
sondażu przeprowadzonego przez CBOS. W grudniu 2002 r. podobne
zdanie miało 47% ankietowanych.
Umiarkowane zadowolenie deklaruje niespełna jedna piąta (19%) badanych. To spadek o 4% w porównaniu z rokiem 2002. 20% respondentów stwierdziło, że nie są ani zadowoleni, ani niezadowoleni. Jedynie 3% Polaków jest zdecydowanie zadowolonych z opieki medycznej.
Są i zadowoleni
Najwięcej zadowolonych z opieki zdrowotnej jest wśród respondentów mających 65 lat i więcej, z wykształceniem podstawowym, emerytów i rencistów, rolników, mieszkańców wsi i małych miast, a także wśród osób o poglądach lewicowych.
Ostatnio opinie na temat jakości opieki zdrowotnej w naszym kraju znacznie pogorszyły się w porównaniu z 2002 r. W 2003 r. 57% ankietowanych uznało, że jakość ta spadła - to 18 punktów proc. więcej niż rok wcześniej. 31% stwierdziło, iż pozostała bez zmian, a 6% - że raczej poprawiła się.
Respondenci podtrzymują swoją negatywną ocenę na temat publicznej służby zdrowia. W 2002 r. jej działalność źle oceniło 56% badanych, w 2003 r. odsetek wzrósł do 63%. Pozytywnie wypowiada się nieco ponad jedna czwarta (28%) ankietowanych, to mniej o 7 punktów proc. niż w 2002 r.
Większy odsetek
O 4% w 2003 r. wzrósł odsetek osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych i wyniósł 85%. Niemal połowa Polaków (47 proc.) w 2003 r., podobnie jak w roku poprzedzającym (46%), korzysta wyłącznie ze świadczeń w ramach ubezpieczenia. Zwiększył się odsetek badanych, którzy korzystają i z usług prywatnych, i w ramach ubezpieczenia - z 28% w 2002 r. do 32% w 2003 r. Tylko 6% ankietowanych korzysta wyłącznie z usług prywatnych, to prawie tyle samo co w 2002 r. (7%).
20% osób, które korzystały ze świadczeń w ramach ubezpieczenia w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających sondaż, stwierdziło, że miało trudności lub kłopoty z uzyskaniem porady i pomocy lekarskiej albo innych świadczeń medycznych. Aż 78% ankietowanych w tej grupie takich problemów nie miało.
Respondenci najczęściej zwracali uwagę na trudności związane z uzyskaniem skierowania do specjalisty (19%) oraz niemożność uzyskania porady specjalisty z powodu kolejek lub braku specjalisty (16%). Na najmniejsze przeszkody napotykali ankietowani, którzy próbowali dostać się do okulisty oraz oczekujący na zabieg lub operację - tylko 2% badanych wskazało na jakiekolwiek trudności.
Nie chcą płacić za porady
Aż 86% respondentów negatywnie wypowiada się o propozycji wprowadzenia odpłatności za porady w sytuacji wyczerpania limitów przyjęć. Zaledwie co dwunasty (8%) badany ma odmienne zdanie. Generalnie większość Polaków nie zgadza się na wprowadzenie niewielkich opłat za jakiekolwiek usługi medyczne.
75% Polaków uważa, że należy oddłużyć wszystkie szpitale i przyznać im dodatkowe środki z budżetu państwa. Tylko co dwudziesty respondent (5%) uważa, że trzeba zlikwidować część szpitali, 6% jest zdania, że w obecnej sytuacji należy wprowadzić dla pacjentów częściową odpłatność za pobyt w szpitalu.
Sondaż zrealizowano w dniach 7-10 listopada na grupie 1088 dorosłych Polaków.