Były wójt wróci na etat
Pracodawca może przyjąć powracającego z bezpłatnego urlopu samorządowca, nawet jeżeli ten wydawał decyzje w jego sprawie.
Kodeks pracy i ustawy samorządowe gwarantują pracownikom przebywającym na urlopie bezpłatnym w związku z pełnieniem funkcji w samorządzie powrót do pracy. Za to przepisy antykorupcyjne zabraniają pracodawcy zatrudniać osobę, która wydawała w jego sprawie decyzje administracyjne. Powstaje problem: czy w takiej sytuacji pracodawca powinien zgłaszającego swój powrót na zajmowane stanowisko przyjąć, czy też może wręczyć mu wypowiedzenie?
Trudny ?dylemat pracodawcy
- Rzeczywiście, art. 7 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne formułuje zakaz zatrudniania, m.in. byłych samorządowców, jeżeli wydawali oni decyzje administracyjne w sprawach dotyczących tego przedsiębiorcy - mówi Stefan Płażek, adwokat. - Zakaz ten nie dotyczy jedynie tych osób, które wydawały decyzje w sprawie ustalenia wymiaru podatków i opłat lokalnych - dodaje.
Oznacza to, że np. zastępca wójta, który wydawał jedynie decyzje podatkowe dotyczące przedsiębiorcy, u którego w związku z pełnioną w gminie funkcją przebywał na urlopie bezpłatnym, nie będzie miał problemu
- Uważam, że i w innych przypadkach powracający były samorządowiec nie powinien mieć problemu z zatrudnieniem u dotychczasowego pracodawcy - mówi Stefan Płażek. - Art. 7 mówi bowiem o zakazie zatrudnienia. A to należy rozumieć jako nawiązanie nowego stosunku pracy - tłumaczy.
Tymczasem z powracającym z urlopu pracownikiem nowy stosunek pracy nie zostaje nawiązany - następuje kontynuacja dotychczasowego. Oznacza to również, że pracodawca nie może zwolnić powracającego do pracy, powołując się na art. 7 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.
Rada ?dla ostrożnych
Taki zastępca wójta (wójt) może, z czystej przezorności, wystąpić do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o wyrażenie zgody na zatrudnienie u przedsiębiorcy, w którego sprawach wydawał decyzje administracyjne. Pozwala na to wspomniany art. 7.
- Z pewnością będzie to dowód, że powracający pracownik wypełnił wszystkie akty dobrej woli, aby powrócić do pracy bez naruszania obowiązujących przepisów - podkreśla Stefan Płażek.
- Taki umotywowany wniosek jest rozpatrywany przez trzyosobową komisję, która wyznacza termin i miejsca posiedzenia - wyjaśnia Kazimierz Bandarzewski z Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Komisja może odbyć kilka posiedzeń lub też wyznaczyć rozprawę administracyjną. Ważne jest przy tym, aby wydanie decyzji w sprawie wyrażenia zgody lub jej odmowy nastąpiło w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku - tłumaczy.
Jeżeli komisja nie zdąży rozpoznać sprawy w ustawowym terminie, to zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego zobowiązana jest zawiadomić o tym stronę, podając przyczyny zwłoki lub opóźnienia, i wskazać nowy termin załatwienia sprawy.
- Decyzja wyrażająca zgodę albo jej odmawiająca jest ostateczna - przypomina Kazimierz Bandarzewski.
Orzecznictwo
Ważne wyroki SN i NSA
Pracownik samorządowy po rozwiązaniu stosunku pracy z wyboru łączącego go z tym samym pracodawcą, który zatrudniał go w chwili wyboru, ma prawo powrotu ?do poprzedniej pracy, jeżeli w związku z wyborem pozostawał na urlopie bezpłatnym (wyrok SN z 18 grudnia 2003 r., ?sygn. III PZP 17/03).
Zakazy przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne dotyczą przedsiębiorcy, który był adresatem wydanych z ich udziałem decyzji stwierdzających nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntów i prawa własności ?(wyrok SN z 7 czerwca 2001 r. sygn. III CZP 29/01).
Decyzja wydana przez organ niewłaściwy jest nieważna. ?Zgody na zatrudnienie (jej odmowy) nie może wydać jednoosobowo przewodniczący komisji przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (wyrok NSA z 26 października 2005 r., ?sygn. SA/Wa 1377/05).